تاریخچه پرچم روسیه (شوروی سابق)

دسته بندی مقالات
1401.10.04
تاریخچه پرچم کشور روسیه در نوع خود جالب‌ توجه است. این سرزمین نیز فرازوفرودهای زیادی از لحاظ سیاسی داشته و […]
تاریخچه پرچم کشور روسیه پرچم اتحاد جماهیر شوروی

تاریخچه پرچم کشور روسیه در نوع خود جالب‌ توجه است. این سرزمین نیز فرازوفرودهای زیادی از لحاظ سیاسی داشته و در نهایت پرچمی که در حال حاضر می‌بینیم، اصلاً ربطی به نمونه قبلی‌اش ندارد.

وقتی صحبت از پرچم روسیه به میان می‌آید، این کشور تغییرات زیادی را به خود دیده است. از پرچم باشکوه تزاری روسیه گرفته تا پرچم برجسته، طلایی و قرمز خون اتحاد جماهیر شوروی، به‌جرئت می‌توان گفت که روس‌ها می‌دانند چگونه پرچم بسازند!

پرچم روسیه تزاری

پرچم امپراتوری تزار (1700-1858)

پرچم مدرن روسیه یک پرچم سه رنگ است که از سه میدان افقی تشکیل شده است: بالا سفید، وسط آبی و پایین قرمز است. در ابتدا این پرچم فقط برای کشتی‌های تجاری روسیه استفاده می‌شد؛ اما در سال 1696 تا سال 1922 پرچم رسمی تزار روسیه شد.

سال 1922 سالی بود که تمام خاک روسیه در جریان جنگ داخلی روسیه با موفقیت به تصرف بلشویک‌ها درآمد. این پرچم توسط دشمن اصلی بلشویک‌ها، گارد سفید، در طول جنگ داخلی استفاده شد. بلشویک‌ها پس از پیروزی خود، پرچم اتحاد جماهیر شوروی را که به مدت 63 سال برافراشته بود، جایگزین کردند که به‌زودی به آن خواهیم پرداخت.

پرچم روسیه در دوران جنگ جهانی دوم

روسیه تا حد زیادی جز شاخص‌ترین و مهم‌ترین کشورهای جهان به‌حساب می‌آید. از نظر مساحت دوبرابر کانادا به‌عنوان دومین کشور بزرگ دنیا بوده و از طرفی 11 منطقه زمانی را در خود جای‌داده که در نوع خودش شگفت‌انگیز است. شما با بیابان‌ها، علفزارها، کوه‌های یخ و همین‌طور سرزمین‌های برفی زیادی در مسیر سفر خود مواجه می‌شوید. علاوه‌برآن، روسیه دارای عمیق‌ترین دریاچه جهان است؛ این دریاچه با نام بایکال شناخته می‌شود. این کشور علاوه بر این افتخارات، کم‌ترین دما را نیز به خود اختصاص داده است که آن را خالی از سکنه و غیرقابل‌زندگی می‌کند.

پرچم شوروی

پرچم اتحاد جماهیر شوروی نماد حاکمیت حزب کمونیست

در تاریک‌ترین روزهای روسیه مدرن در طول جنگ جهانی دوم، سه رنگ دوباره برای مدت کوتاهی بالا آمد، زیرا توسط نیروهای ضد استالینیستی ضد استالینی آندری ولاسوف که پس از دستگیری با آلمان نازی علیه اتحاد جماهیر شوروی متحد شده بود، استفاده شد.

پیشنهاد مطالعه: پرچم چین قدیم

ولاسوف جهتی اشتباه از تاریخ را انتخاب کرد و پس از تلاش برای تغییر سمت دوباره هنگامی که در جریان عقب‌نشینی آخرالزمانی نازی‌ها به برلین دستگیر شد، ولاسوف در عوض به مسکو فرستاده شد و قبل از اینکه یکی از آخرین افرادی باشد که در اتحاد جماهیر شوروی به دار آویخته شد، بازجویی شد که مجازات اعدام شوروی فقط با تیراندازی انجام می‌شد.

پرچم روسیه در امپراتوری شوروی

وقتی صحبت از امپراطوری بزرگ شوروی می‌شود، شاید باید ساعت‌ها در دل تاریخ قدم زد تا بتوان اطلاعات دقیق را در مورد آن به دست آورد. اگرچه این کشور بیشتر درگیر جنگ و مبارزه بوده است، اما نوع آن بسته به دامنه‌های زمانی تفاوت خواهد داشت. شورای‌عالی روسیه یکی از اصلی‌ترین سازمان‌هایی بود که در تغییر این پرچم پس از دوران امپراتوری دست داشت. آن‌ها توانستند در نهایت یک سرانجام درست و مشخص را برای این پرچم در دست بگیرند.

در سال 1991، هنگامی که امپراتوری شوروی به هرج‌ومرج سقوط کرد و کودتا در مسکو انجام شد، شورای‌عالی روسیه دستور داد که سه رنگ قدیمی امپراتوری به‌عنوان پرچم ملی دولت بازگردانده شود. در روز کریسمس 1991، پرچم نمادین اتحاد جماهیر شوروی برای آخرین بار بر فراز کرملین در مسکو پایین آمد و به‌این‌ترتیب انحلال اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد.

وقتی صحبت از رنگ‌های پرچم روسیه به میان می‌آید، همه آنها معنای خاص و تکان‌دهنده‌ای دارند. رنگ سفید نماد نجابت و صراحت، آبی برای وفاداری، صداقت، بی‌عیب‌ونقص و پاکدامنی و قرمز برای شجاعت، سخاوت و عشق است و این معنی رنگ پرچم روسیه است!

هرسال در 22 آگوست در روسیه یک تعطیلات ملی به نام روز پرچم ملی وجود دارد که به نام مستعار روز پیروزی بر کودتاچیان سال 1991 نام‌گذاری شده است، اما کارمندان همچنان در محل کار خود باقی می‌مانند. از گذشته تا الان، روسیه درگیری‌های زیادی بر سر موقعیت‌های جغرافیایی داشته است؛ این سنت مدام روی این کشور دیده می‌شد که هر استان پرچم مختص به خود را داشت. اما پس از مدتی پرچم‌های استانی واقعاً دمده شده و از بین رفتند. این پرچم‌ها البته معنی خاصی هم نداشتند.

پرچم روسیه در دوران کمونیست

زمانی که حزب کمونیست روی کار آمد، آن‌ها پرچم روسیه تزاری را حذف کردند. بعد از گذشت حدود 300 سال، این اتفاق در سال 1917 میلادی رخ داد و آن‌ها پرچمی جدید را با داس و چکش به رسمیت شناختند که شاید این پرچم را در فیلم‌های قدیمی زیاد دیده باشید. این پرچم به شکل قرمز و زرد ظاهر می‌شد و البته که داس و چکش با یک ستاره حاشیة طلایی، در گوشه، سمت چپ و بالا قرار می‌گرفتند.

بین سال‌های 1922 و 1991، پرچم شوروی بر فراز سرزمینی به مساحت 8.65 میلیون مایل مربع در اوج قدرت به اهتزاز درآمد. پرچم اتحاد جماهیر شوروی برای کسانی که جنگ سرد را پشت سر گذاشتند و آنهایی که پس از آن به طور یکسان زندگی کردند، به دلیل طراحی خیره‌کننده آن فوراً قابل تشخیص است.

اگرچه طرح و نماد پرچم شوروی ریشه‌های مختلفی دارد، ریشه اصلی پرچم اتحاد جماهیر شوروی در طول انقلاب روسیه پدیدار شد. در آن دوران و در سال‌های بعد، پرچم شوروی القاب مختلفی از چکش و داس گرفته تا پرچم سرخ را به خود اختصاص داد. در واقع پرچم شوروی الهام‌بخش بسیاری از پرچم‌های چکش و داس کمونیست در سراسر سیاره سرخ بود.

طراحی پرچم اتحاد جماهیر شوروی ساده اما بسیار مؤثر است. این دارای یک میدان قرمز یکدست است که در بالای آن یک نشان منحصربه‌فرد از یک چکش و داس طلایی در گوشه سمت چپ قرار دارد. بیایید کمی عمیق‌تر به این دو جزء اصلی پرچم شوروی نگاه کنیم.

انقلاب کارگری در روسیه

قبل از انقلاب روسیه در سال 1917، پرچم قرمز ساده یک نماد انقلابی قدیمی بود. مردان و زنان انقلاب روسیه با گنجاندن آن در پرچم شوروی قصد داشتند به جنبه بین‌المللی انقلاب کارگری ادای احترام کنند.

درحالی‌که پس‌زمینه قرمز مربوط به روزهای انقلابی قدیم بود، نمادین‌ترین ویژگی پرچم به شکل چکش و داس طلا، افزوده‌ای مدرن آن زمان بود که از اوج انقلاب روسیه در آن زمان سرچشمه می‌گرفت. چکش روی پرچم شوروی نماینده کارگرانی بود که در انقلاب روسیه نقش داشتند. داس نماینده دهقانان بود. هدف این نشان تلاقی یک اتحاد به‌اصطلاح انقلابی بود که کمونیسم را در سراسر جهان پیروز می‌کرد. ستاره‌ای که در بالای چکش و داس قرار داشت نماینده حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بود.

حتی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، پرچم شوروی همچنان در جامعه مدرن نقش خود را ایفا می‌کند. برای احزاب مختلف کمونیستی، جنبش‌های چریکی و گروه‌های معترض امروزی در سراسر جهان، تصویر پرچم اصلی اتحاد جماهیر شوروی نقش بزرگی در پرچم‌ها، تبلیغات و تصاویر آنها دارد. حتی بسیاری آرزو داشتند که چکش و داس پرچم روسیه باقی بماند و روسیه و اتحاد جماهیر شوروی را مترادف یکدیگر می‌دانستند.

روسیه مدرن و پرچم جدید!

وقتی صحبت از تکنولوژی و مدرنیته می‌شود، شاید آن‌طور که بایدوشاید نام روسیه در اذهان عمومی دیده نشود؛ اما به‌هرحال آن‌ها جز اولین کشورهایی بودند که به تکنولوژی‌های هسته‌ای دست یافتند. این موجب ضدونقیض‌های زیادی در مورد زیرزمین علم این کشور شد.

در روسیه مدرن و فراتر از آن، پرچم از بین رفته است؛ اما هنوز بخشی از تاریخ این کشور محسوب می‌شود. در راهپیمایی‌های کمونیستی، پرچم اغلب توسط شرکت‌کنندگانی به اهتزاز در می‌آید که می‌خواهند دلتنگی خود را نسبت به اتحاد جماهیر شوروی ابراز کنند.

چه شهروندان سابق شوروی باشند و چه دانشجویان جوانی که هرگز آن را سپری نکرده‌اند، پرچم همچنان نقش‌برجسته‌ای ایفا می‌کند. از برخی جهات، این پرچم هنوز برخی از عناصر رسمی را دارد، به‌طوری‌که در سالگردهایی که به‌عنوان‌مثال نبرد استالینگراد به اهتزاز درمی‌آید و غیرقانونی نیست. این برخلاف بسیاری از کشورهای بلوک شرق سابق است که پرواز با چکش و داسی ممکن است به زندان بیفتد.

معنی رنگ‌های پرچم روسیه

در دل پرچم روسیه ما سه رنگ آبی، قرمز و سفید می‌بینیم: رنگ آبی نشانی از وفاداری، نیت پاک و سرشت درست و همین‌طور ذات سرشار از انصاف است.

پرچم کشور روسیه

علاوه‌ بر آن، قرمز در معنای پرچم کشور روسیه، از یکپارچگی و اتحاد و همین‌طور شجاعت و مهربانی صحبت می‌کند و ریشه‌ای از شکیبایی دارد.

ضمن این توضیحات، رنگ سفید نیز نماد نجابت، شفافیت و درستکاری است.

این پرچم پس از استقلال روسیه در سال 1993 تغییر کرد و در نهایت با همان نماد اصلی فرم و شکل سال‌هاست که پابرجا است. می‌توان گفت که پرچم این کشور واقعاً بر اساس همان عقایدی که در آن سال‌ها در مورد آن صحبت می‌شد شکل‌گرفته شده بود. در حال حاضر نیز این پرچم به همین شکل است. این پرچم‌های زمینی، دریایی و کشوری این سرزمین محسوب می‌شوند و می‌توان گفت که معنی و مفهوم اصلی آن در زبان روسی نیز تحت عنوان: Триколор; Trikolor بازگردانده می‌شود.

جمع‌ بندی نهایی

تاریخچه پرچم روسیه از دوران تزار روس تا انقلاب کنونی تغییرات زیادی را به خود شاهد بود. حتی در تمامی استان‌های این کشور، پرچم‌هایی در نظر گرفته می‌شد و مردم صرفاً در مسابقات ورزشی و برخی جنبه‌های تفریحی از آن استفاده می‌کردند. اساساً هم تمام آن‌ها انسان‌های وطن‌پرستی بودند که به این قاعده پایبند بودند که هر کشور نیاز به یک پرچم واحد دارد.

تغییرات تاریخی مداوم روسیه باعث شد که نگرش آن‌ها نسبت به پرچم تغییر کند و در نهایت، پرچمی که حالا از این کشور می‌بینید، فاصله زیادی با گذشته پر از درد و رنج کارگران، دهقانان و معدنچیانی دارد که زندگی خود را در چرنوبیل از دست دادند.

اگرچه حالا دیگر آزمایش‌ها اتمی به پایان رسیده است و قرار نیست که روی گونه‌های انسانی و جانداران، تست و آزمایشی انجام شود. اما به‌هرحال وقتی در مورد تاریخ کشور روسیه و پرچم روسیه صحبت می‌کنیم، جریان گسترده‌تر از چیزی است که بتوان صرفاً در یک مقاله به آن اشاره کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

loadingcaptcha

  • مهدی یار عموشاهی 6 خرداد 1402

    واقعا پرچم روسیه در همه ی دوران ها قشنگ بوده است . 🇷🇺🇷🇺🇷🇺🇷🇺

    پاسخ دهید