تاریخچه پرچم چین

دسته بندی مقالات
1400.07.14
بارزترین ویژگی یک کشور، پرچم ملی آن کشور است. همچنین پرچم ها به عنوان عنصری برای هویت بخشیدن آن سرزمین […]
تاریخچه پرچم چین

بارزترین ویژگی یک کشور، پرچم ملی آن کشور است. همچنین پرچم ها به عنوان عنصری برای هویت بخشیدن آن سرزمین شناخته می شوند. که در برگیرنده مفاهیم و نشانه هایی است که حکایت از پیشینه، ارزش‌ ها، نمادها و مقدسات موجود در آن دیار دارد.

پیشینه پرچم جمهوری چین و نحوه پیدایش آن

در هر کشوری پرچم آن به مرور زمان و طی سالها بر اثر عواملی دچار تغییراتی شده است تا به شکل اصلی الان خود در آمده است. بنابراین پرچم ابتدایی چین، پرچم اژدهای زرد بود که توسط سلسله کینگ از سال ۱۸۶۲ تا زمان براندازی سلطنت در طول انقلاب شینه مورد استفاده قرار میگرفته است. که سلسله چینگ، آخرین سلسله امپراتوری در تاریخ چین بوده است.

پرچم-چین-سال-1895

لوهاودونگ، در سال 1895 پرچمی را برای کشور چین طراحی کرد که دارای پس زمینه آبی با یک خورشید بزرگ سفید بود که مستقیما در مرکز پرچم قرار داشته است که بعدها این پرچم برای حزب KMT مورد استفاده قرار گرفت.

به مرور زمان پرچم دستخوش تغییراتی شد و در اوایل قرن بیستم، در طول قیام ووچانگ از پرچم ‌های مختلفی در سراسر کشور استفاده میشد. مثلا در برخی از استانها از پرچم آبی و سفید استفاده میشد، در صورتیکه در ووهان چین از پرچمی با ۱۸ ستاره استفاده میشد. و در مناطق شمالی، از پرچمی با پنج رنگ قرمز، آبی، سفید، زرد و سیاه استفاده میکردند. که پس از تأسیس جمهوری چین، «پرچم پنج رنگ» به عنوان پرچم ملی‌ انتخاب شد.

تا اینکه بالاخره طرح اصلی پرچم به شکل پرچم پنج سرخ ستاره در سال ۱۹۴۹ به تصویب رسید که طرح امروزی پرچم چین است و در این کشور به اهتزاز در آمده است.

پرچم چین

ایده طراحی پرچم چین به شکل امروزی کار چه کسی بود؟

طراحی امروزی پرچم چین را یک شهروند طبقه کارگر به نام Zeng Liansong از Wenzhou که در نزدیکی شانگهای میباشد ارائه داده ‌است.

طرح و شکل پرچم زمانی به ذهنش رسید که نیمه شب بود و در حال آماده کردن رنگ روغن برای زدن طرح پرچم چین، که در این حین به آسمان نگاهی انداخته و به یاد ضرب المثل اشتیاق به ستاره ها، اشتیاق به ماه افتاد و تصمیم گرفت که ویژگی های پرچم را با ستاره و رنگ قرمز نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه: رازهای پرچم عربستان

نماد و رازهای نهفته در پرچم چین

همانطور که ذکر شد پرچم کنونی چین دارای طرحی ساده از یک پس زمینه با رنگ قرمز و با پنج ستاره طلایی است. که رنگ پس زمینه قرمز آن نمایانگر کمونیسم، انقلاب و خون کسانی است که در جریان جنگ داخلی و حمله ژاپنی ها جان خود را در جنگ از دست دادند و پنج ستاره ‌ی طلایی آن بیانگر ارتباط و اتحاد مردم تحت رهبری حزب کمونیست این کشور میباشد.

همچنین وجود ستاره بزرگتر نمایانگر، دولت کشور چین است و ستارگان کوچکتر نشانگر وحدت بین طبقات مختلف مردم چین است و به همین علت ستاره های کوچک کنار ستاره بزرگتر قرار گرفته اند و این را نشان میدهد که همه این طبقات مختلف که شامل طبقه کارگران، دهقانان، یورژوازی شهری فرعی و بورژوازی ملی است، تحت رهبری حزب چین هستند. همچنین رنگ طلایی ستاره ‌های پرچم بیانگر نژاد زرد مردم چین است.

دومین پرچم نصب شده در ماه توسط کشور چین

دومین پرچم نصب شده در ماه توسط کشور چین

نصب پرچم ملی چین بر روی کره ماه؛ که دومین پرچم بعد از پرچم آمریکا است که بعد از 50 سال بر روی کره ماه نصب شد. چین فضاپیمایی بدون سرنشین را با مشخصات کاوشگر چانگ ئه-۵، با وزن هشت هزار و ۲۰۰ کیلوگرم پس از ۱۱۲ ساعت سفر ۲۸ نوامبر (۸ آذر) وارد مدار ماه کرد. که هدف از پرتاب این کاوشگر انتقال سنگ های ماه به زمین بوده است.

در نهایت

باید گفت که هر کشوری دارای پرچمی با رنگ و طرح های متفاوت است که هر یک از این رنگ ها و طرح ها معانی و مفاهیم خاصی را بیان می کنند. همچنین با این رنگ ها و اشکال خاص، باعث ساخت نمادی منحصر به فرد برای آن کشور و در نتیجه هویت بخشیدن به مردم آن کشور می شود.

گردآوری توسط: طهران پرچم