همه چیز درباره پرچم ترکیه

دسته بندی مقالات
1401.09.13
اگر به دنبال کشوری با زیبایی طبیعی هستید، ترکیه بی نظیر است. سرزمینی با زیبایی طبیعی شگفت انگیز و فرهنگ‌ […]
همه چیز درباره پرچم ترکیه

اگر به دنبال کشوری با زیبایی طبیعی هستید، ترکیه بی نظیر است. سرزمینی با زیبایی طبیعی شگفت انگیز و فرهنگ‌ های متنوع که زیربنای اعصار تاریخ است، کشوری است که مانند هیچ کشور دیگری نیست.
در این راهنما تیم محتوایی ما هر آنچه که لازم است را در مورد ترکیه و رازهای درونش و مهمتر از همه شکل گیری مهمترین نماد آن یعنی پرچم ملی ترکیه را در اخیتار شما قرار خواهند داد. باعث خرسندی ما است با ما همراه بوده و نظرات خود را بعد از مطالعه با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
ترکیه شبه جزیره بزرگی است که بین قاره های اروپا و آسیا پل ارتباطی دارد. احاطه شده از سه طرف توسط دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه بوده، که استانبول، بزرگترین شهر آن، در زمینی در دریای بسفر ساخته شده است. این شهر بخشی در اروپا و بخشی در آسیا است. این کشور از نظر قلمرو و جمعیت در میان کشورهای بزرگ منطقه قرار دارد و مساحت زمین آن از هر کشور اروپایی بیشتر است به طوریکه میتوان گفت ترکیه بزرگتر از ایالت تگزاس است.

تاریخچه پرچم ترکیه

امپراطوری عثمانی در طول تاریخ خود از پرچم های مختلفی استفاده کرد تا اینکه پرچم ستاره و هلال در اوایل قرن نوزدهم در سال 1844 به طور رسمی پذیرفته شد.

پرچم کشور ترکیه

پرچم ترکیه دارای نام ‌های مستعار مختلفی مانند ال بایراک (پرچم قرمز)، ای یلدیز (ستاره ماه) و السانک (بنر قرمز) در سرود ملی است. در بسیاری از مواقع پرچم به صورت عمودی با هلال ماه و ستاره به سمت پایین برافراشته می شود.
پرچم قرمز ترکیه به عنوان پرچم ریاست جمهوری آن نیز محسوب می شود که مهر ریاست جمهوری ترکیه (شامل ستاره شانزده پر طلایی است که با شانزده ستاره پنج پر احاطه شده است که نشان دهنده کشورهای تاریخی ترک است) در سمت چپ بالای آن قرار دارد.

معنی پرچم ترکیه چیست

چرا رنگ قرمز! و نماد ستاره و هلال پرچم ترکیه یعنی چه؟

رنگ قرمز پرچم ترکیه طبق تحقیقات، منعکس کننده خون سربازان و مردم زیادی است که برای نجات دولت خود در نبرد کوزوو جنگیدند و کشته شدند. به همین دلیل مردم ترکیه برای پرچم خود ارزش زیادی قائل هستند و آن را با برکت می دانند و همیشه بر روی تابوت شهیدان خود آن را نصب میکنند زیرا مردمی که جان خود را از دست داده اند، افتخار آن را دارند. در اعیاد ملی و روزهای خاص نیز آن را به اهتزاز در می آورند. توهین به پرچم یا پاره کردن، سوزاندن و انداختن آن بروی زمین پذیرفته نبوده و این کارها را بی احترامی می دانند و ممنوع است.

پیشنهاد مطالعه: معنی پرچم آمریکا

اگر به تحقیقات مورخان رجوع کنیم، نمادهایی همانند هلال و ستاره را به عنوان نماد مسلمانان تعریف کرده اند که سابقه ای طولانی از ظهور اسلام دارند. هلال نشان دهنده دین اسلام و ستاره نشان دهنده استقلال است.
در واقع هلال و ستاره زمانی با اسلام پیوند خورد که ترک‌ های مسلمان، آسیای مرکزی شبه جزیره آناتولی (و در نهایت قسطنطنیه) را تصرف کردند و هلال و ستاره دومی را به پرچم ‌های قرمز ساده خود اضافه کردند. چندین پرچم ترکیه در طول قرون امپراتوری عثمانی وجود داشت که اکثر آنها دارای هلال و ستاره و رنگ های قرمز یا سبز بودند. در ژوئن 1793 پرچمی که اکنون به عنوان پرچم ملی ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد برای نیروی دریایی ایجاد شد، اگرچه ستاره آن به جای پنج نقطه فعلی، هشت نقطه داشت. تا اینکه بالاخره تعداد نقاط ستاره کاهش یافت به پنج پر رسید و حدودا در سال 1844 رسما به عنوان پرچم ملی عثمانی پذیرفته شد.

به چه زبانی صحبت می کنند؟

زبان رسمی آنها ترکی است. برخی از مردم کرد تبار به زبان کردی صحبت می کنند. تعداد کمی از مردم نیز به زبان عربی صحبت می کنند. انگلیسی، آلمانی و فرانسوی به عنوان زبان دوم در شهرهای آن است اما به طور گسترده صحبت نمی شود و اغلب آلمانی در شهرهای کوچک صحبت می شود.

زیباترین و مهمترین مکان های دیدنی ترکیه

آنتالیا: از پربازدیدترین شهرهای ترکیه در تابستان است. مهم ترین ویژگی آنتالیا جدا از سواحل و استراحتگاه ها این است که باستانی ترین بخش ترکیه است. از این رو نه تنها برای گردشگری دریایی بلکه برای دیدن بناهای تاریخی و زیبایی های طبیعی پذیرای گردشگران است.

  • آنکارا: آنیتکبیر که همان آنکارای امروزی است. در مرکز ترکیه واقع شده و رفتن به آنکارا هم زمینی هم هوایی امکان پذیر است. مکانی زنده و پر از زندگی و انرژی مثبت است. به عنوان پایتخت، به عنوان یک کلان شهر غول پیکر شکل گرفته است. می توانید از میدان کیزیلای، گوونپارک، قلعه آنکارا، موزه تمدن های آناتولی، پارک گیاه شناسی، دریاچه ایمیر، مزرعه جنگلی آتاتورک، آککوپرو، موزه گوردیون، موزه حمام ترکی آن دیدن کنید.
  • آدانا: اگر به دنبال هنر باشکوه گذشته ترکیه هستید می توانید به موزه باستان شناسی آدانا و موزه موزاییک میسیس بروید. پل سنگی از معروف ترین مکان های آدانا است. بزرگترین برج ساعت ترکیه نیز واقع در منطقه سیهان آن است که به یکی از مهمترین نمادهای آدانا تبدیل شده است. مسجد سابانجی هم مسجدی عظیم با شش مناره بوده که بزرگترین مسجد ترکیه و خاورمیانه است.
  • بدروم: از محبوب ترین و توریستی ترین مناطق موغلا، با سواحل زیبا، خرابه های تاریخی، شب زنده داری های رنگارنگ و روستاهای تعطیلات، جواهری از منطقه دریای اژه است. بدروم یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران، و افراد مشهور است.
  • استانبول: جزو کلان شهرهای ترکیه بوده جایی که هم مردم محلی و هم بازدیدکنندگان مجذوب ساختمان‌ های باشکوه و مکان ‌های بی‌ شماری برای بازدید هستند. امکانات حمل و نقل مانند خدمات زیرساختی در آنجا بسیار توسعه یافته است.
  • ازمیر: سومین کلان شهر ترکیه، مروارید دریای اژه، شهر تساهل، جایی که مردم از همه ادیان و ملیت ها در کنار هم زندگی می کنند. وقتی صحبت از شهرهای باستانی ازمیر می شود، ابتدا شهر باستانی سلچوک افسوس و پرگامون که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، به ذهن می آیند.
  • وان ترکیه: از قدیمی ترین شهرهای جهان است که قدمتش به 5 هزار سال قبل از میلاد برمیگردد. به این ترتیب، میزبان تمدن های مختلف بوده و ویرانه های باستانی بسیاری را در خود جای داده است. علاوه بر زیبایی های تاریخی، با زیبایی های طبیعی خود توانسته نامی برای خود دست و پا کند.

 

گردآوری شده توسط: طهران پرچم