نحوه چیدمان پرچم در مراسمات رسمی و تشریفاتی

دسته بندی مقالات
1401.12.13
پرچم هر کشور به عنوان هویت آن کشور محسوب می‌شود، از این رو از احترام ویژه‌ای برخوردار است و از […]

پرچم هر کشور به عنوان هویت آن کشور محسوب می‌شود، از این رو از احترام ویژه‌ای برخوردار است و از آنجایی که وجود پرچم در مراسمات تشریفاتی و رسمی یک امر ضروری تلقی می‌شود؛ آداب چیدمان پرچم نیز باید به درستی صورت پذیرد. چراکه نحوه چیدمان پرچم‌ها در مراسمات رسمی و به خصوص بین المللی بیان کننده، ادای احترام اشخاص یا دولت‌ها به مراجعین خود است.

چگونگی قراردادن پرچم در مراسمات رسمی علاوه بر درنظر گرفتن آداب آن، به موقعیت استفاده از آن نیز بستگی دارد. برای آگاهی بیشتر همراه ما باشید.

اهمیت آداب پرچم ایستاده در تشریفات رسمی

باتوجه به اینکه پرچم‌ها در فضاهای مختلف استفاده می‌شوند؛ از این رو دارای انواع مختلفی هستند. که در مراسمات رسمی و تشریفاتی از پرچم تشریفات یا ایستاده استفاده می‌گردد.

در خصوص اهمیت آداب چیدمان پرچم‌ها در مراسمات به خصوص مراسمات رسمی، پرچم تشریفات با ویژگی‌های بارزی چون:

  • سایز(۹۰* ۱۵۰ و یا ۱۰۰*۱۷۰)
  • پایه دار و ایستاده
  • اصولا تک لا
  • متصل شدن به میله از قسمت کم عرض

قابل استفاده است. همانطور که در مطالب بالا بیان شد. موقعیت استفاده از پرچم تشریفات جهت نحوه چیدمان آن بسیار اهمیت دارد.

درصورت سخنرانی مقام عالیه کشوری:

هنگامی که پرچم در کنار تریبون یا در محل سخنرانی قرار می‌گیرد، از نقطه نظر آداب رسوم تشریفاتی، پرچم باید مستقیماً در پشت یا روی یک میله در سمت راست سخنران آویزان شود. مابقی پرچم‌ها باتوجه به نوع و اینکه مرتبط با چه مجموعه‌ای هستند، در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سخنرانی بالاترین مقام کشوری در ایران

نکته حائز اهمیت در این خصوص، قرارگرفتن پرچم‌های نظامی در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران این است که، پرچم نظامی مقدم‌ بر پرچم کشور است. چراکه این اصل نشان دهنده دفاع از پرچم و حفاظت نیروهای نظامی از کشور است.

درصورت ملاقات دو مقام عالیه از دو کشور:

از پرچم هر دو کشور به صورت ایستاده و در پشت صندلی هر کدام از مقامات استفاده می‌گردد. و از سویی پرچم کشور مهمان مقدم بر پرچم کشور میزبان بوده که طبق آداب رسمی، پرچم مهمان در قسمت سمت چپ ساختمان محل مذاکره قرار می‌گیرد.

درصورت ملاقات مقامات عالیه بیش از دو کشور:

هنگامی که مراسمات رسمی مختص دیدار چندین کشور است؛ نحوه چیدمان پرچم‌ کشورهای مهمان بر اساس ترتیب حروف لاتین صورت می‌پذیرد و این در حالی است که پرچم کشور میزبان در مرکز سایر پرچم‌ها قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: در چه مراسماتی از پرچم کشورمان استفاده می شود

اهمیت آداب پرچم رومیزی و یا پرچم‌های خودرو مقامات در تشریفات رسمی

استفاده از پرچم‌های رومیزی و خودرو در مراسمات تشریفاتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، این پرچم‌ها قاعدتا به صورت دولا تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونگی آداب پرچم رومیزی در مراسمات تشریفاتی

درصورتی که ملاقات بین دو مقام هم رتبه صورت پذیرد؛ استفاده از دو پرچم رومیزی ضرورت پیدا می‌کند.

اما درصورتی که یک مقام عالی رتبه از کشور میزبان با یک مقام پایین تر از کشور مهمان ملاقات داشته باشد، پرچم کشور میزبان به تنهایی استفاده می‌گردد.

چگونگی آداب پرچم خودرو مقامات در مراسمات تشریفاتی

  • هنگامی که خودرو ریاست جمهوری در داخل کشور است به صورت مستقل می‌تواند از پرچم استفاده نماید. اما در هنگام همراهی با مهمانان خارجی، خودروهای مقامات دیگر نیز می‌توانند از پرچم مذکور استفاده نمایند.
  • پرچم خودرو، روی گلگیر سمت راست راننده مقامات باید نصب گردد.
  • هنگام تشریفات تقدیم استوارنامه به رئیس جمهور، توسط سفیر خارجی، پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی اتومبیل حامل سفیر و در سمت راست نصب می‌گردد. اما، پس از تقدیم استوار نامه، پرچم کشور سفیر در سمت راست و پرچم جمهوری اسلامی ایران در سمت چپ قرار می‌گیرد.
  • درصورتی که مقامات کنسولگری، نمایندگی‌های دیپلماتیک و روسا به کشور میزبان عزیمت می‌کنند. در یکسری از موارد خاص اجازه نصب پرچم را بر روی خودرو خود دارند.
  • هنگامی که خودرو، حامل یک مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران در سطح وزیر باشد.
  • در مواقع شرکت در ضیافت جشن ملی کشور پذیرنده و مأموریت‌های دیپلماتیک و کنسولی یا سازمان‌های بین المللی کشور محل توقف.
  • در جشن 22 بهمن یا 12 فروردین، سالگرد پیروزی انقلاب و روز جمهوری اسلامی ایران .
  • هنگام عزیمت جهت تقدیم استوار نامه به رئیس کشور محل توقف، طبق عرف محل.
  • به هنگام ملاقات‌های رسمی با مقامات عالیه کشور پذیرنده.
  • به هنگام ملاقات با روسای ماموریت‌های سیاسی و کنسولی مقیم کشور پذیرنده.
  • در صورت مسافرت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به خارج، پرچم جمهوری اسلامی ایران صرفاً در اتومبیل حامل ایشان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد مطالعه: پرچم ها و نقش آنها در ایجاد هویت سازمانی

آیین پرچم جمهوری اسلامی ایران و ویژگی‌های آن

با استناد بر مطالب ارائه شده شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در خصوص آیین پرچم جمهوری اسلامی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

پرچم ایران در مراسم استقبال رسمی

بر طبق اصل هیجدهم قانون اساسی، پرچم جمهوری اسلامی ایران به رنگ‌های سبز و سفید و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران و شعار الله اکبر و دارای مشخصات زیر است:

  1. ترتیب قرار گرفتن رنگ‌ها: رنگ سبز در بالا، رنگ سفید در وسط و رنگ سرخ در پایین قرار می گیرد.
  2. علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران: به رنگ سرخ در وسط پرچم و روی متن سفید قرار می گیرد.
  3. شعار الله اکبر: به نشانۀ بیست و دوم بهمن « یازدهمین ماه هجری شمسی » یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی جمعاً بیست و دو بار با خط بنایی ( یعنی همان خطی که الله اکبر را بر مناره‌های مساجد نقش می کند) به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می شود.
  4. جنس و بافت: پارچۀ پرچم باید از نخ پنبه ای خالص سفید و مرسریزه شده یا مخلوط پنبه پلی استرو ویسکوز پلی استر تهیه شود؛ از ابریشم و پشم نیز می‌توان استفاده کرد، ولی پارچه نباید از ویسکوز خالص باشد. بافت پارچه مورد استفاده از پرچم ساده و از نوع تاری و پودی است.
  5. اندازه‌ها: پرچم جمهوری اسلامی ایران دارای دوازده اندازه است با نسبت طول به عرض 7 به 4 است که با توجه به محلی که نصب می شود در اندازه‌های مختلف تهیه می شود.
  6. رنگ میله پرچم نقره ای و سر چوبی که بر روی میله نصب می شود ساده است.
  7. تمام پرچم‌ها یک لا هستند به جز پرچم‌های رومیزی و پرچم‌هایی که روی وسائل نقلیه نصب می شود که می‌توانند دو لا تهیه شوند.
  8. پرچم همیشه باید تمیز و رنگ و اندازۀ آن حفظ شود و فاقد عیوبی باشد که به چشم آیند. چنانچه رنگ پرچم بر اثر مرور زمان یا دلایل دیگر تغییر یابد یا در آن در رفتگی نخ یا سوراخ یا آثار لکه روغن و زردی وبریدگی و سوختگی و یا ضایعات دیگر مشاهده شود. باید فوراً آن را تعویض و پرچم جدید جایگزین آن کرد.

به دلیل آنکه پرچم نشان دهنده نماد و هویت هر کشور است، قابل احترام بوده و آداب مخصوص به خود را دارد. از این رو نحوه چیدمان پرچم در مراسمات رسمی و تشریفاتی کاملا متناسب با نوع مراسم و آداب هر کشور است. علاوه بر پرچم ایستاده و یا تشریفات در مراسمات، از پرچم‌های رومیزی و خودرو نیز استفاده می‌گردد. کیفیت پرچم یکی از چندین موارد مهم در خصوص پرچم هر کشور است. که باید به آن توجه کرد. گروه صنعتی تولیدی طهران پرچم یکی از بزرگترین گروه‌ها در این صنف است که انواع پرچم را با بهترین کیفیت تولید و ارائه می‌کند.

گردآوری توسط: طهران پرچم

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نحوه چیدمان پرچم در مراسمات رسمی و تشریفاتی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

loadingcaptcha