پرچم هر کشور در چه جاهایی بکار میرود

دسته بندی مقالات
1400.07.14
پرچم واژه ‌ای است ترکی که دارای معنای گوناگونی نظیر زبانه‌ آتش، گیسو، کالکل و نوعی گاو کوهی است. اما […]
پرچم ها چه کاربردی برای کشورها دارند.

پرچم واژه ‌ای است ترکی که دارای معنای گوناگونی نظیر زبانه‌ آتش، گیسو، کالکل و نوعی گاو کوهی است. اما در اصطلاح،‌ به تکه ‌ای پوست یا پارچه اطلاق می ‌شود که معمولا دارای نقوش و رنگ ‌های مختلف است و به عنوان یکی از نمادهای اصلی برای تشخیص اقوام، ملت‌ ها و دولت ‌ها به کار می ‌رود. در زبان فارسی معادل  این واژه کلمه «درفش» است و در زبان عربی کلمات «علم، رایت و لواء» است.

اکثر کشورهای جهان از پرچم تشریفات، رومیزی و پرچم اهتزاز در سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی استفاده میکنند و پرچم یکی از نیازهای رسمی برای تبلیغات و نمایان کردن هویت برند محسوب می شود.

میتوان گفت که پیشینه ی استفاده از پرچم در بین قبائل، چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح، به روزگار باستان باز می‏‌گردد. و آن گونه که از منابع تاریخی بر می‌‏آید، تمدن ‌های گوناگون، شرق و غرب از آن استفاده می کرده اند، هر چند به طور دقیق مشخص نیست که نخستین بار استفاده از پرچم توسط چه کسی و در چه زمانی بوده است.

امروزه رنگ‌ هایی که در پرچم ملی کشورها به کار برده می ‌شود، معانی و مفاهیم متفاوتی را بیان می‌ کنند، ولی با این وجود می ‌توان وجوه مشترکی را در رنگ پرچم برخی از کشورهای جهان یافت. همچنین در پرچم ملی کشورها علاوه بر رنگ ‌ها، از برخی علائم و نشانه ‌ها نیز استفاده می ‌شود و دلیل این امر وجود سربازان در جریان جنگ های بزرگ تاریخی است، که برای شناساندن خود به دیگران، علائم و یا نقش‌ هایی را روی سپرهای خود ترسیم می نمودند. که این علائم کم کم برای پرچم ها به کار گرفته شد.

مشاهده محصولات طهران پرچم: سفارش پرچم با طرح دلخواه

پرچم کشورها در چه جاهایی به کار میرود؟

فلسفه استفاده از پرچم

پرچم با طراحی متمایز و رنگ های متنوع که از آن به عنوان یک نماد و هویت استفاده می شود. همچنین از اصطلاح پرچم برای اشاره به طراحی گرافیکی و یک ابزار کلی برای سیگنالینگ ابتدایی و شناسایی بهره میبرند، به ویژه در محیط هایی که ارتباطات چالش برانگیز است (مانند محیط های دریایی، جنگ ها، مجلس سران و قبایل و …). در واقع پرچم ها نشان می دهد که ما به یک جامعه، سازمان یا کشور تعلق داریم و دارای عقاید، اهداف، قوانین و مقررات مشترک هستیم. نکته مورد نظر این مقاله این است که اصلا پرچم ها از گذشته تا کنون در چه مواردی استفاده شده اند و چرا مردم شروع به استفاده از آن کردند؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال ها برسیم…

پیشنهاد مطالعه: در چه مراسم هایی از پرچم ایران استفاده میشود

مهمترین کاربرد پرچم ها از گذشته تا به امروز

همانطور که میدانید، پرچم ها نمادهای ملی هستند و هر کشوری دارای یک پرچم خاص به عنوان نماد ملی خود است که اغلب دارای یک عنصر طراحی بوده و پرچم ها با اشکال و اهداف مختلف به عنوان استاندارد، آگهی ها، نشان ها، آویزها (یا پرچم ها)، پکن ها، گیدون ها و برج ها شناخته می شوند. در ادامه می خواهیم به برخی از کاربردها و تغییر و تحولات پرچم ها از گذشته تا به  امروز بپردازیم.

  • تحقیق و بررسی ها حاکی از آن است که اصل استفاده از پرچم ها زیاد مشخص نیست اما احتمالات این را بیان میکنند که در ابتدا، پرچم ها عمدتاً در جنگ ها به عنوان نشان و معیارهای میدانی کاربرد داشتند و تا حدی به عنوان نشان رهبری از آن بهره می بردند تا بتوانند دوست و دشمن را شناسایی کرده و وسیله ای باشد برای نقاط تجمع سربازها و یا در قرون وسطی از آن برای شناسایی شوالیه ها که نمادی روی سپر نقاشی شده بود بهره میبردند. است. همچنین دولت شهرهایی از قبیل کنفدراسیون سوئیس قدیم نیز شروع به استفاده از پرچم ها به عنوان علائم میدانی کردند. و بعد از آن استفاده از پرچم های هنگ برای واحدهای منفرد در دوره اوایل مدرن نیز معمول شد.
  • دیگر کاربری پرچم ها در گذشته برمیگردد به قرن های دور که مردمانی خاص وجود داشتند که نمادهای خود را با استفاده از نوارها، تزئینات چرمی و یا ابریشمی روی نیزه ها نصب می کردند تا گروهشان از دیگر گروهها متمایز شود و به اصطلاح برای اعلام حضور خود و نشان دادن حاکمیتشان از پرچم استفاده میکردند.
  • از مهمترین کاربردهای پرچم، استفاده آنها به عنوان روشی برای ارتباط برقرار کردن و یا ابراز وجود و قصد در محل قرار، بین کشتی رانان بود. زمانی که کشتی ها برای حمل و نقل شروع به قایقرانی می کردند، پرچم بخش جدانشدنی کشتی ها بود و به مرور پرچم ملی در کشتی ها به پرچم های دریایی تبدیل شدند که ملیت کشور خود را حمل میکنند.
  • پرچم ها می توانند معنای تسخیر هم داشته باشند بدین معنی که به مرور زمان در شهرها نیز از پرچم ها به عنوان یک استثنا برای قانون گذاری استفاده میکردند مثلا شهرستان واتیکان در قرن هجدهم، پرچم خود را به اهتزاز در آورد تا به دیگران بفهمانند که آنها صاحب یک قطعه زمین هستند (اعلام مالکیت و تسخیر آن) و بر مردم و سرزمین خود بدون هیچ گونه دخالتی حکومت میکنند.
  • با همه ی اینها از محبوب ترین کاربردهای پرچم، نمایش نماد یک ملت یا کشور است. به همین دلیل بود که پس از تحولات سیاسی و اجتماعی، تولد پرچم ها و ملت های جدید در سراسر دنیا آغاز شد و برخی از پرچم های ملی به ویژه برای ملت های دیگر، کشورها یا نهادهای فرا ملی، در طراحی پرچم ها الهام بخش بوده اند. و پرچم ها دقیقاً مانند سایر هنرها به عنوان سنت و افتخار یک ملت به نمایش گذاشته شدند و روز به روز، با پیشرفت تکنولوژی با طرح ها و معانی و کاربردهای متفاوت امروزی پا به عرصه گذاشتند. برای مثال پرچم سازمان ملل که در روز آغازین شصت و پنجمین مناظره عمومی (مجمع عمومی در شهر نیویورک در 23 سپتامبر 2010) به اهتزاز در آمد. آرم و پرچم سازمان ملل (با یک جفت شاخه درخت زیتون و یک نقشه از جهان) بیانگر امیدها و رویاهای صلح و اتحاد برای مردم سراسر جهان است. یا پرچم های جنگ بدین معنی که چندین کشور از جمله ارتش انگلیس و نیروی دریایی سلطنتی (سفیر سفید) انگلستان (انگلیس بزرگ) و اتحاد جماهیر شوروی دارای پرچم های منحصر به فردی هستند که به جای پرچم ملی توسط نیروهای مسلح جداگانه به اهتزاز درآمده اند. نیروهای مسلح سایر کشورها (مانند ایالات متحده یا سوئیس) از پرچم ملی استاندارد خود استفاده می کنند، علاوه بر این، ایالات متحده در کنار پرچم ها و مهرهای طراحی شده از سنت طولانی برای هر یک از شش خدمات نظامی / زیرمجموعه های نظامی خود در وزارت دفاع ایالات متحده و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده استفاده میکند.
  • از دیگر کاربردهای پرچم میتوان به استفاده از آنها به عنوان پرچم مذهبی مثلا پرچم محرم (که می توانند نقش های مختلف در دین های گوناگون داشته باشند)، استفاده از پرچم در ورزش ها و مسابقات ورزشی، بهره گیری از آنها بعنوان پرچم دیپلماتیک، استفاده از پرچم ها برای نمایش تیم و مجموعه کاری، برند و تجارت و … اشاره نمود.

فلسفه استفاده از پرچم:

امروز پرچم هر کشور به عنوان یک نماد؛ بیانگر هویت، تاریخ، فرهنگ و فلسفه ‌ی هر کشور، در ایجاد همبستگی و اتحاد شهروندان، قومیت‌ ها، پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، مناطق جغرافیایی و اجتماع ‌های فرهنگی مختلف ملت‌ ها میباشد و نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.

پیشنهاد مطالعه: یک شرکت به چه پرچم هایی نیاز دارد

همچنین نام، پرچم و نشان هر کشور میتواند نشان دهنده انگیزه ها و آرمان های آن کشور باشد. که هر کشور با ترکیبی از رنگ های مختلف، نمادی منحصر به فرد برای خود و مردمش ساخته است که به عنوان هویت آن کشور به شمار می‌ رود.

 

پرچم ها در نگاه عموم مردم نیز نمادی از قدرت و اتحاد به حساب می آیند؛ اهمیت پرچم در نگاه عموم مردم نه به خاطر پارچه آن است و نه رنگ و نقش آن، بلکه پرچم از دید همگان نمادی از قدرت و اتحاد آن گروه یا سپاه است که بایستی به آن احترام گذاشته شود و جایگاه آن حفظ شود. که این اهمیت و منزلت پرچم در پرچم ‌داری نیز تبلور پیدا کرده است و در دوران اسلامی، کسی که به عنوان صاحب پرچم سپاه انتخاب میشود، از اهمیت خاصی برخوردار است.

گردآوری توسط: طهران پرچم