مفاهیم اشکال هندسی و رنگ ها در پرچم های مختلف

دسته بندی مقالات
1400.07.14
همانطور که میدانید پرچم؛ در لغت تکه ای پارچه است که به آن بیرق و یا درفش نیز می گویند. […]

همانطور که میدانید پرچم؛ در لغت تکه ای پارچه است که به آن بیرق و یا درفش نیز می گویند. معمولاً دارای نقش‌ و نگارهای رنگی بوده که از آنها برای علامت دادن و تزئین و مشخص شدن هویت یک ملت و کشور استفاده میشود. مطمئناً در پس هر رنگ و نقش و نگار موجود بر روی هر پرچمی معانی ای نهفته است که هر کشور و یا ملتی با توجه به موقعیت جغرافیایی و تاریخ و فرهنگ شان، آن نمادها را روی پرچم شان به کار برده اند. در ادامه قرار است به موضوع جالب پرچم شناسی بپردازیم که رنگ و نقش و نگارهای موجود بروی هر پرچمی چه معنی ای را در خود پنهان کرده اند؟

رنگ ها و نمادهای اشکال هندسی در پرچم

دنیای رنگ ها، زیبا و پر از شگفتی است و هر کدام حس جالبی را در انسان ها زنده می کنند مثلا رنگ آبی که حس آرامش و یا رنگ قرمز که حس عشق و نشاط را به همراه دارد. در پرچم هر کشوری نیز رنگ جالبی به کار رفته است که نشان دهنده هویت آن کشور و ملت است. ممکن است بعضی از آنها تک رنگ و بعضی دیگر چند رنگ باشند. رنگ‌ های اصلی استفاده شده در اکثر پرچم ها قرمز، آبی و زرد است و در برخی دیگر از رنگ‌ های ثانویه مثل سبز و یا طلایی که رنگ سلطنتی است، بهره برده اند. پس دانستیم رنگ‌ ها در فرهنگ‌ های مختلف معانی متفاوتی را به همراه دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

رنگ های اصلی بکار رفته در اکثر پرچم ها رنگ قرمز؛ معرف زندگی است و نمادی از عشق و احساس که گاهی با قدرت و حتی خطر هم ارتباط دارد. در چین قرمز، نمادی از خوش‌ شانسی بوده و در اسلام نماد خون و شهادت است.

  • رنگ سفید: معرف پاکی و خلوص بوده و نماد صلح که در بعضی کشورها با مفهوم مرگ هم ممکن است تناسب داشته باشد. اما اکثراً برای نشان دادن صلح از پرچم سفید استفاده می‌ شود.
  • رنگ زرد: اغلب نماد شادی و انرژی است اما در برخی فرهنگ‌ها به عنوان نماد حسادت و رنگ هشدار نیز شناخته میشود. سمبل تابش آفتاب بوده و در چین به عنوان رنگ سلطنتی در نظر گرفته می‌شود.
  • رنگ آبی: رنگ آرامش و سمبل آب و آسمان است. همچنین این رنگ تداعی ‌کننده اطمینان، وفاداری، آگاهی و هارمونی است.
  • رنگ سبز: سمبل طبیعت و رشد بوده و به همین دلیل نماد تازگی و باروری به حساب می آید. تداعی ‌کننده ثبات و امنیت است و رنگی پرکاربرد در پرچم کشورهای اسلامی است.
  • رنگ نارنجی: رنگی که ترکیبی از زرد و قرمز بوده و نماد سرخوشی، خلاقیت، اشتیاق و حتی ایده ‌های انقلابی است. همچنین نقش قدرت، شور و فعالیت های هیجانی را به دنبال دارد که در فرهنگ‌های بودایی و هندو، رنگی مهم و پرکاربرد محسوب میشود.
  • رنگ سیاه: نماد تاریکی و مرموز بودن مثل شب است. در بیشتر کشورها این رنگ، نمادی از مرگ بوده ولی در مصر آن را نمادی از تولد دوباره می‌دانند.
  • رنگ بنفش: رنگی که ترکیبی از قرمز و آبی بوده و نشانه هایی چون ثروت، رفاه و قدرت و استقلال را به همراه دارد. تعداد کشورهایی که این رنگ را در پرچم خود دارند، بسیار کم است.

پیشنهاد مطالعه: آرم هلال احمر نشانه چیست

سمبل‌ ها و اشکال هندسی خاص  پرچم

احتمالا سمبل ها و نشانه های خاص را بر روی پرچم ها از طریق رسانه ها دیده باشید که هر کدام مفهوم و معنای خاص خود را دارند و حتی برخی از آنها جهانی بوده و به معنای یکسانی را میرسانند. در زیر به برخی از این سمبل ها و نشانه ها اشاره کرده ایم:

  • خورشید؛ شکلی که دایره وار بوده و نمادی از اتحاد و انرژی محسوب میشود که کشورهایی مثل ژاپن و آرژانتین از این نماد زیبا و قدرتمند در پرچم شان به کار برده اند.
  • ماه؛ شکلی هلال مانند دارد که با خورشید متمایز است. نمادی از الهیات بوده، مخصوصاً وقتی که همراه ستاره باشد و اغلب برای کشورهای اسلامی به کار میرود. میتوانید در پرچم ترکیه، سنگاپور و تونس این سمبل را ببینید.
  • ستاره؛ اگر شب و صورت های فلکی را به وفور دیده باشید میتوانید تشخیص دهید که نمادی از قدرت و هماهنگی است. در پرچم کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و برزیل این نشان را میتوان مشاهده نمود.
  • صلیب؛ در زمان‌ های باستان، نشان صلیب فقط مختص به ۴ جهت جغرافیایی بود اما در قرن چهارم میلادی به عنوان نمادی از مذهب معرفی شد که در پرچم نروژ، سوئیس و سوئد از این نشانه به کار برده اند.
  • مثلث؛ نمادی مذهبی است (پدر، پسر و روح القدس) نمادی از تثلیث در مسیحیت که در سه گوشه مثلث جای گرفته اند. همچنین نشان دهنده قدرت و نیرو است که در پرچم کشورهای باهاما، اریتره، سودان، ساموا و… از این مثلث استفاده شده است.
  • مربع؛ چهار ضلع برابر مربع، نمادی از تعادل و برابری است.
رنگ های که در پرچم کشورهای مختلف بیشتر استفاده میشوند.

نشانه ‌های خاص معناگرا روی پرچم ها

تا اینجا با برخی نمادها آشنا شدیم در ادامه می خواهیم به معرفی برخی نشان های خاص که جالب اند و استفاده از آنها به یک پرچم ختم شده، بپردازیم. مثلا تصاویر گیاهان که از آن به عنوان پوشش غالب گیاهی یک کشور یاد می شود مثل درخت سدر بر روی پرچم لبنان و یا برگ افرا بر روی پرچم کانادا، تصاویر حیوانات که نشانه باور و علاقه مردم به آن ها است مثلا تصویر شیر بر روی پرچم سریلانکا، اژدها بر روی پرچم بوتان که نماد بودا است، تصویر پرنده روی پرچم دومینیکا، تصویر مرغ بهشتی روی پرچم پاپوا گینه نو، تصویر عقاب دو سر روی پرچم آلبانی و روی پرچم کالیفرنیا یک خرس گریزلی است.

محصولات ما: پرچم تشریفات

آشنایی با برخی پرچم های متفاوت و جالب

معمولاً پرچم ‌ها به صورت مستطیل‌ طراحی میشوند و پشت و رویشان هم یک چیز است ولی در چند کشور دنیا این اصول رعایت نشده و با طراحی پرچم های غیر معمول، نامشان بر سر زبان ها افتاده است که به شرح زیر می باشند.

پرچم نپال

تنها پرچمی است که چهار ضلعی نبوده و احتمالا طراحی و تولید آن کاری دشوار به نظر می آید. مثلث در آن سمبل کوه های هیمالیا و دو مذهب بودا و هندو است.

پرچم سوئیس و واتیکان

از قدیمی ترین پرچم ها محسوب می شود که به صورت مربع طراحی و تولید شده اند و برعکس‌ آن میشود پرچم صلیب سرخ.

پرچم پاراگوئه

جالبی این پرچم بر خلاف دیگر پرچم ها، دو طرفه بودن آن است یعنی یک طرفش آرم جمهوری و طرف دیگرش آرم انقلاب طراحی شده است. پرچم مولداوی نیز به همین صورت است.

پرچم لیبی

تنها پرچم ساده و تک رنگ بدون هیچ گونه طراحی و فقط با رنگ سبز به عنوان پرچم ملی لیبی از سال 2011 به بعد شناخته شد.

پرچم دانمارک

قدیمی ترین و شاید تنها پرچمی که از سال 1219 بدون هیچ گونه تغییری در حال استفاده است.

پرچم ایران

خاص بودن این پرچم به این بر میگردد که کلمه «الله اکبر» 22 بار بر روی آن تکرار شده است.

پرچم بلیز

از رنگارنگ ترین پرچم ها است چرا که 12 رنگ در آن به کار رفته است. پرچمی با زمینه آبی و دایره ای سفید وسط آن که داخلش دو نفر با درختی در بکگراند طراحی شده است.

این را دانستیم که هر کشور و ملیتی با با ترکیبی از رنگ ها و علائم خاص، نمادی برای کشور و مردم خود میسازد که میتواند به عنوان هویت ملی آن کشور محسوب شود. در مطلب ارائه شده سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم که بیشتر با پرچم ها آشنا شوید و مایه خوشحالی ما است تا با مطالعه این راهنما، لطف خود را به ما برسانید.

 سخن آخر

تاریخ هر کشور برای مردم آن مهم و حیاتی بوده و شناختن هویت هر کشوری از روی پرچم آن جزئی از تاریخ آن محسوب میشود. چرا که پرچم ها با وجود رنگ ها و علائم منحصر به فردشان، ملیت، مذهب، فرهنگ و هویت واقعی آن کشور و مردمش را به رخ میکشند. لذا امیدواریم با ارائه مطالبی پیرامون پرچم ها، توانسته باشیم شما را با گوشه ای از تمدن و تاریخ هر کشور آشنا کنیم

گردآوری توسط: طهران پرچم