همه چیز درباره پرچم افغانستان

دسته بندی مقالات
1400.10.19
(افغانستان) کشوری با قدمت زیاد که در رتبه 39 ام کشورهای جهان قرار دارد. دارای 36 میلیون جمعیت است. از […]
همه چیز درباره پرچم افغانستان

(افغانستان) کشوری با قدمت زیاد که در رتبه 39 ام کشورهای جهان قرار دارد. دارای 36 میلیون جمعیت است. از غرب با کشور ایران، از جنوب و شرق با پاکستان، از شمال با تاجیکستان؛ ازبکستان و ترکمنستان و با کشور چین از شمال شرقی هم مرز است. زبان رسمی مردم افغان، پشتو (فارسی دری) است. کشوری است با آب و هوای گرم و خشک در تابستان و سرد در زمستان، همچنین با وجود داشتن معادن غنی از طلا، فیروزه، زمرد، زغال سنگ و… به دلیل جنگ های زیادی که به خودش دیده است، جزو کشورهای فقیر محسوب میشود.

تاریخچه پرچم افغانستان

پرچم این کشور در طول دوره های گذشته تغییرات زیادی را به خود دیده است. به طوریکه از زمان تاسیس خاندان هوتک تا به الان 25 نوع پرچم داشته است. تنها در قرن بیستم، افغانستان از 18 پرچم ملی عبور کرد، بیشتر از هر کشور دیگری در آن دوره، و نوین ‌ترین پرچم زمینه سفید با شعارهای بنیادی اسلامی است که در پی تسلط طالبان در سال 2021 دوباره مورد استفاده قرار گرفت.

دانلود پرچم افغانستان

دانلود پرچم افغانستان با کیفیت بالا

پرچم جمهوری اسلامی افغانستان که به رسمیت بین‌المللی شناخته شده است، متشکل از سه رنگ سیاه، سرخ و سبز با نشان ملی سفید است. هر کدام از این رنگهای استفاده شده دارای معانی مختلفی است که در زیر به شرح آن پرداخته ایم.

پیشنهاد مطالعه: رازهای پرچم عربستان

معنی رنگ های به کار رفته در پرچم افغانستان

رنگ سیاه نشان ‌دهندهٔ مشکلات تاریخی سدهٔ نوزدهم میلادی به عنوان یک دولت تحت‌الحمایه بریتانیا است. رنگ سرخ نشان ‌دهندهٔ خون کسانی است که برای استقلال مبارزه کردند (منظور پیمان صلح افغانستان و انگلستان در 1919 است). رنگ سبز نیز نشان‌ دهندهٔ امید و رفاه برای آینده است. برخی تفاسیر دیگر به کار رفته طبق باور دیگران شامل: رنگ سیاه (نشان دادن تاریخ)، سرخ (نشان دادن پیشرفت) و سبز (نشان دادن رفاه کشاورزی یا اسلام) است. ظاهرا این سه رنگ الهام گرفته، توسط پادشاه افغانستان «امان‌الله شاه» هنگام بازدید از اروپا با همسرش در سال 1928 است. سه رنگ افقی اصلی بر اساس پرچم آلمان طراحی شده‌ است.

تاریخچه پرچم افغانستان که رنگ آن از پرچم آلمان الهام گرفته شده است.

تقریباً تمام پرچم ‌های سه رنگ افغانستان از سال 1928 تا به الان، نشان افغانستان را در مرکز داشتند و تمام آنها یک مسجد را نیز نشان می‌دهند که برای اولین بار در 1901 ظاهر شد؛ گندم برای اولین بار در 1928 ظاهر شد.

پس از سقوط کابل و بازسازی امارت اسلامی افغانستان در 2021، تظاهراتی در جلال ‌آباد و دیگر ولایت‌ها صورت گرفت که در آن معترضانی دیده میشد که برای اعتراض به تغییر پرچم افغانستان از سوی دولت طالبان، پرچم سه‌ رنگی جمهوری اسلامی افغانستان را به اهتزاز درآوردند. چرا که طالبان پرچم افغانستان را به رنگ سفید و سپس رنگ سفید با ذکر کلمه لا اله الا الله محمد رسول الله تغییر دادند. در نهایت از سال 2004 میلادی پرچم کنونی افغانستان به تصویب رسید و تا کنون مورد استفاده قرار می گیرد.

پرچم افغانستان در سال 2021 توسط طالبان تغییر کرد

پرچم افغانستان در سال 2021 توسط طالبان به کلمه لا اله الا الله محمد رسول الله تغییر کرد.

نشان ملی افغانستان Emblem of Islamic Emirate Afghanistan، پرچمی دارای تناسب 2 به 3 که از سه نوار عمودی هم عرض به رنگ های مشکی، قرمز و سبز تشکیل شده است. شامل شهادتین و الله اکبر است. این عقیده اسلامی که “خدای دیگری جز خدای یگانه نیست و محمد فرستاده اوست”. همچنین یک مسجد در وسط وجود دارد که دو پرچم افغانستان به آن وصل شده است در حالی که تمام نشان با گندم احاطه شده است. این نشان همچنین حاوی نام افغانستان و سال 1298 است، سالی که سرانجام افغانستان از نفوذ انگلیس استقلال یافت.

پیشنهاد مطالعه: عکس پرچم ایران در زمان کوروش

در نهایت

باید گفت که پرچم ها نمادی از فرهنگ و رسم و رسوم و هویت یک ملت هستند. پرچم افغانستان نیز نشان از اعتقادات و فرهنگ آن است و پرچمی است که مثل تاريخش بسيار متغير بوده است. بطوريكه در 100 سال اخير، 19 بار پرچم ملی آن تغيير كرده؛ از سياه که نماد قيام ابومسلم بود تا قرمز که نماد کمونيست‌ ها بود تا رسید به سفيد كه زمان حاكميت طالبان بود.

بیرق افغانستان در درست ارتش کشورش

نکته مهم در این رابطه است که تغییر مکرر پرچم ها در تاریخ افغانستان، نشان از یک جامعه در نوسان با بی ثباتی تقریباً دائمی است. این تنوع پرچم ها همچنین نشان دهنده تنوع جامعه افغانستان و طیف وسیعی از منافع است. بنابراین، درک پرچم ها، نمادها و استفاده از آنها در درک سیاست و جامعه بسیار مهم است. پرچم ها، فشرده ترین و واضح ترین بیان هویت هستند. علاوه بر این، پرچم ‌ها مستقیماً با احساسات مردم و نیاز عمیق‌تر به تعلق و هویت صحبت میکنند. مردم زیر پرچم خود و برای آن می جنگند و هنوز هم می جنگند و می میرند.

گردآوری توسط: طهران پرچم