زیباترین پرچم های جهان از نظر مردم

دسته بندی مقالات
1400.07.14
در نگاه اول پرچم هر کشور ترکیبی از دو یا سه رنگ و در طرح های افقی یا عمودی است […]
زیباترین پرچم های جهان از نظر مردم

در نگاه اول پرچم هر کشور ترکیبی از دو یا سه رنگ و در طرح های افقی یا عمودی است و گاهی هم شامل تعدادی علامت و شعار است. اما دقیق ‌تر که شویم، این پرچم کشورها که در مدارس و دانشگاه ‌ها، سالن ‌های ورزشی و کنفرانس ها به اهتزاز در آمده اند، بیانگر تاریخ مبارزات و ارزش‌های یک ملت و قوم است که برای مردم آن کشور معنای بسیار زیادی دارد.
امروز در این مقاله می خواهیم معیار ارزیابی را صرفا بحث زیبا شناختی و تصویر ظاهری پرچم قرار دهیم. پس بیایید با هم نگاهی بیندازیم به زیباترین و زشت ترین پرچم کشورها. با ما همراه باشید…

زیباترین پرچم های کشورهای جهان از دیدگاه مردم

در این قسمت از سایت به صورت کاملا سلیقه ای و با یک نظرسنجی کوچک انواع پرچم های زیبا را انتخاب کرده ایم و از نظر اصولی اعتبار آنچنانی ندارد از همین رو به صورت سطحی به آنها نگاه کنید. چون در هیچ جای جهان چنین قیاس و رتبه بندی را در این زمینه انجام نداده اند. سایت طهران پرچم صرفا یک تولید کننده انواع پرچم ساحلی، پرچم اهتزاز، تشریفات و پرچم رومیزی است و محتوای این صفحه صرفا جهت سرگرمی ایجاد شده است.

1- پرچم بسیار زیبای کشور مکزیک | Mexico

تنها با مشاهده ی نقش و نگارهای این پرچم میتوانید به زیبایی آن پی ببرید و اینکه چرا در صدر زیباترین پرچم های دنیا قرار گرفته است. در وسط این نقش و نگار یک عقاب طلایی دیده می شود که معنا و مفهوم زیادی در فرهنگ مردم مکزیک دارد.

پرچم مکزیک زیباترین پرچم

مکزیک که با نام رسمی ایالات متحده مکزیک شناخته می شود یک جمهوری فدرال در آمریکای شمالی است. این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا همجوار است و از جنوب و غرب با اقیانوس با اقیانوس آرام و در جنوب شرقی با گواتمالا، بلیز و دریای کارائیب هم مرز است. این کشور که تقریبا دو میلیون کیلومتر مربع را در بر میگیرد پنجمین کشور بزرگ در آمریکا از نظر مساحت و سیزدهمین ملت مستقل بزرگ در دنیا به شمار می رود. جمعیت مکزیک حدود ۱۱۳ میلیون نفر برآورد شده است و به این ترتیب پرجمعیت ترین کشور اسپانیولی زبان در دنیا و دومین کشور پرجمعیت در آمریکای لاتین است.

پرچم کشور مکزیک

جالب است بدانید که معنای تصاویر روی پرچم مکزیک را حتی بسیاری از مکزیکی ها نمی دانند. که این تصاویر مرتبط با افسانه فولکلور مکزیکی به نام تنوچتیتلان است که از قبایل آزتک به جا مانده است. عقاب و مار و همین طور رنگ های مختلف پرچم برای مکزیکی ها مفاهیم عمیقی دارند و بیانگر بخشی از تاریخ این ملت هستند.

2- پرچم کشور عزیزمان ایران | Iran

نمی شود حرف از زیباترین پرچم های دنیا زد و از پرچم کشور عزیزمان سخنی به میان نیاورد. ایران که در قدیم با نام پرشیا و پارس شناخته میشد، امروزه با عنوان رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته میشود. پرچم ایران از سه رنگ سبز، سفید و قرمز تشکیل شده است و نشان مقدس الله هم در وسط آن و با رنگ قرمز نقش بسته است. در حاشیه های سبز و قرمز بالا و پایین پرچم هم ۱۱ بار عبارت الله اکبر به خط کوفی و به صورتی زیبا و هنرمندانه نقش بسته است. پرچم حال حاضر ایران بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۸۰ به طور رسمی به عنوان پرچم ملی ایران شناخته شد.

پرچم ایران

سه رنگ بودن پرچم ایران هر یک مفهوم و نمادی خاص در فرهنگ ایرانی است. رنگ سبز در فرهنگ ایرانی نماد رشد، شادی، وحدت، طبیعت و سرزندگی است. جالب است بدانید که در ایران قدیم، پرچم به صورت مثلثی شکل و به رنگ سبز و سفید به عنوان پرچم پارسیان شناخته میشد. رنگ سفید نیز در فرهنگ و سنت ایرانی نماد آزادی و صلح است و رنگ سرخ هم سمبل شهادت و خون افرادی است که در راه وطن جان باخته اند. قرمز در فرهنگ ایرانی نماد شجاعت، آتش، زندگی، عشق، محبت و گرماست.

ایران در طول تاریخ پرچم های مختلفی داشته است، اما پرچم سه رنگ ایران در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه و صدراعظمی امیرکبیر و در سال ۱۸۴۹ به عنوان پرچم رسمی ایران معرفی شد. این پرچم سه رنگ با نقش شیر و خورشید در مرکز پرچم برای اولین بار در سفارت ایران در لندن افراشته شد. پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ تغییراتی در این پرچم اعمال شد و با جایگزین کردن عبارت الله در وسط پرچم و مزین شدن آن به عبارت الله اکبر، پرچم ملی ایران رسمیت پیدا کرد.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه پرچم ایران

3- پرچم ژاپن ساده ترین پرچم جهان | Japan

پرچم این کشور بسیار ساده است و تنها یک دایره قرمز در زمینه ای سفید است و در حقیقت، همین سادگی باعث زیبایی و است و این پرچم هم در عین سادگی نمایانگر مفهومی عمیق در فرهنگ ژاپنی است؛ دایره قرمز در وسط پرچم در واقع بیانگر خورشید در حال طلوع است.

عکس پرچم ژاپن

احتمالا تا به حال شنیده اید که به ژاپن سرزمین آفتاب تابان هم می گویند؛ در گذشته از آنجا که خورشید شرقی ترین کشور در قاره کهن بوده است تصور میشده که ژاپن اولین جایی است که خورشید در آن طلوع می کند و به همین دلیل به آن نام سرزمین آفتاب تابان را داده اند. دایره سرخ وسط پرچم ژاپن هم دقیقا بازتابی از همین مسئله است. قرارگیری این دایره سرخ در زمینه سفید و خالی باعث جلب توجه سریع به این پرچم می شود و آن را در بین زیباترین پرچم های دنیا قرار می دهد.

4- پرچم آلبانی | Albania

آلبانی که با نام رسمی جمهوری آلبانی شناخته میشود کشوری در جنوب شرقی اروپاست که شاید در مقایسه با سایر کشورهای‌ اروپایی کمتر شناخته شده باشد. با این حال، پرچم ملی این کشور به عنوان یکی از زیباترین پرچم های دنیا شناخته میشود.

پرچم کشور آلبانی

این پرچم عقابی دو سر را نشان می دهد که در زمینه ای سرخ قرار گرفته اند و نشانگر خون سرخ سربازان و لباس سیاه مادران عزادار در تاریخ این کشور هستند. پرچم آلبانی روایتگر تاریخ این کشور است. این پرچم اولین بار در سال ۱۴۴۴ و بعد از جنگ با امپراتوری عثمانی به وجود آمد. تقریبا از همان زمان بود که عقاب دو سر سیاه در بستری از زمینه قرمز رنگ به عنوان پرچم ملی آلبانی رسمیت پیدا کرد.

5- بوتان | Bhutan Flag

این کشور در آسیا واقع شده است و حدود جغرافیایی آن جنوب آسیا در شرقی ترین انتهای هیمالیا قرار دارد. کشور بوتان از شمال با چین و از جنوب و شرق و غرب با هند هم مرز شده است. پرچم بوتان نمادی واضح « تصویر اژدهای غران» در بین تمامی پرچم کشورهای دنیا دارد. نماد اژدهای غران در پرچم بوتان در زمینه ای از رنگ های قرمز و زرد قرار گرفته است.

پرچم-کشور-بوتان

این پرچم در سال 1965 رسمیت پیدا کرد و باعث شد تا این پرچم به نماد اول کشور بوتان انتخاب گردد. رنگ زرد این پرچم، نمادی از اقتدار حکومت در این و رنگ نارنجی نمادی از راهبان تبتی به نام دروکپا است.

6- بلیز | Belize Flag

پرچم بلیز در بین پرچم کشورهای دنیا مانند یک انیمیشن و یا یک کتاب مصور می باشد. چرا که داخل دایره که در وسط پرچم بلیز قرار گرفته است دو نفر انسان در کنار یکدیگر قرار دارند و در دست هر دو هم سلاحی قرار دارد و تمامی نمادهای به کار رفته در این پرچم همگی نماد و صنعتی است که در کشور بلیز وجود دارد.

پرچم-کشور-بلیز

پرچم بلیز تنها پرچمی است که در آن نمادی از انسان به کار رفته است. پرچم این کشور در 21 سپتامبر در سال 1981 و در روز استقلال این کشور به عنوان نماد ملی انتخاب شد.

7- پرچم کامبوج | Cambodia

یکی دیگر از زیباترین پرچم های دنیا متعلق به کشور کامبوج است، کشوری کوچک در جنوب شرق آسیا. بالا و پایین این پرچم به رنگ آبی و وسطش قرمز است و درست در مرکز پرچم تصویری از آنگکور وات قرار دارد که مجموعه نیایشگاه هایی مشهور در کامبوج و یکی از بزرگترین بناهای مذهبی در سرتاسر جهان است.

پرچم-کامبوج

پرچم کامبوج در سال ۱۹۴۸ به طور رسمی به عنوان پرچم ملی کامبوج معرفی شد و مجددا در سال ۱۹۹۳ با تغییراتی به عنوان پرچم این کشور رسمیت پیدا کرد.

پیشنهاد مطالعه: قدیمی ترین پرچم کشورهای جهان

8- پرچم برزیل | Brazil

پرچم برزیل در نوامبر سال 1889 و چند روز بعد از اعلام جمهوری برزیل به رسمیت رسید. ترکیب رنگ پرچم برزیل بسیار زیبا و هنرمندانه انتخاب شده است. یک گوی آبی رنگ در یک لوزی زرد رنگ و پس زمینه ای از رنگ سبز که به پرچم برزیل طرحی زیبا بخشیده است.

پرچم برزیل

 چیدمان این رنگ ها به معنی نظم و پیشرفت در کشور برزیل است. رنگ ها و نمادی که در پرچم برزیل استفاده شده است، برگرفته از اشعار شاعر معروف فرانسوی به نام اگوست کنت است. و ستاره هایی که در گوی آبی پرچم برزیل وجود دارد نمادی از آسمان پرستاره و نورانی ریو دو ژانیرو پایتخت قبلی برزیل میباشد. لازم به ذکر است پایتخت فعلی این کشور، شهر برازیلیا است.

زشت ترین پرچم دنیا که از نظر مردم منفور هستند.

باید گفت که زیبایی نسبی است، به این معنی که می تواند یک مفهوم، ظاهر، سنت و یا حتی یک سبک هنری باشد، بنابراین طبیعی است که مردم درکی متفاوت از آن داشته باشند. هر فرهنگی استانداردهای خاص خود را از زیبایی دارد. می خواهیم چند نمونه پرچم را معرفی کنیم که به قطعیت نمیتوان گفت از زیبایی برخوردار نیستند ولی به اندازه ی پرچم های نام برده از نظر زیبایی، زیبا نیستند و شاید معمولی به نظر برسند.

زشت ترین پرچم دنیا پرچم اسرائیل

با احترام به همه یهودیان پرچم رژیم اشغالگر اسرائیل جزو زشت ترین و منفورترین پرچم های دنیا به شمار می رود.

پرچم منفور و نحس گروهک داعش

پرچم-داعش

 

پرچم نازی

پرچم نازی

 

پرچم انقلاب روسیه

پرچم انقلاب کمونیستی روسیه

گردآوری: طهران پرچم