قدیمی ترین پرچم کشورها

دسته بندی مقالات
1400.07.14
باید گفت که هر کشوری در جهان را اول با نماد و پرچمش می شناسند. چیزی که ما آن را […]
قدیمی ترین پرچم کشورها

باید گفت که هر کشوری در جهان را اول با نماد و پرچمش می شناسند. چیزی که ما آن را به عنوان پرچم و یا درفش می شناسیم، تصاویری هستند که از نشانه ها و نمادهای مختلف و با رنگ های متنوع تشکیل شده اند که ذهنیت بینندگان خود را مستقیما به سمت کشور و سرزمینی خاص هدایت می کنند.

۱۹۷ کشور در جهان به رسمیت شناخته شده اند و هر یک از آن‌ها پرچم ملی خود را دارد. که پیدا کردن تاریخچه ی هر یک از این پرچم ‌ها کار مشکلی است چرا که تاریخ بسیاری از پرچم‌های قدیمی بر اساس داستان‌ ها و افسانه ‌ها روایت شده و منبع معتبر و پیشینه ی موثقی برایشان ذکر نشده است. علاوه بر این، بیشتر پرچم‌ ها با گذر زمان دستخوش تغییر شده ‌اند و پرچم ‌های کمی وجود دارند که درست مثل شکل اولیه ‌شان باقی مانده باشند.

پرچم می تواند نماد یک گروه، سازمان، اداره و یا نماد یک گروه فراملی یا سازمان جهانی باشد. و اما!!! یکی از زیباترین و محبوب ترین استفاده هایی که از پرچم می شود، استفاده پرچم به عنوان نماد یک کشور است.

قدیمی ترین پرچم جهان متعلق به کدام کشور است؟

این فکر واضح و روشنی است که هر ملتی باید پرچمی داشته باشد، ولی خود پرچم چیزی است که از زمانهای بسیار دور، وجود داشته است. مثلا در جنگ ها، از پرچم برای نشان دادن محل فرمانده، استفاده میکردند.

پرچم های بالا از نوع اهتزاز هستند: مشاهده پرچم اهتزاز

در روزگار بسیار قدیم، بیشتر پرچم ها تنها یک تیرک خمیده بود. پرچم یونان باستان فقط یک قبضه سلاح یا یکی از حروف الفبا بود که بر فراز تیرکی نصب گردیده و حمل می شده است.

پرچم امپراتوری روم باستان

 

بنابراین شاید بتوان گفت که نخستین پرچمی که از پارچه درست شد، اختراع رومیان بود. آنان  پارچه ای مربع شکل را بر روی میله ای چسبانده، آن را از عرض بر فراز نیزه ای قرار می دادند. و اما شاید قدیمی ترین پرچم های ملی، پرچم کشورهای دانمارک و سوئیس میباشند؛ که اولی در سال 1219 و دومی در سال 1339 میلادی پدید آمده است.

اولین پرچم جهان

ایالات متحده آمریکا نیز موقعی دارای پرچم ملی شد که داشتن یک پرچم ملی، هنوز فکر تازه ای در جهان بشمار می رفت و پس از آنکه ایالات متحده پرچمی برای خود برگزیدند بسیاری از ملت های دیگر نیز از آن پیروی نمودند.

معرفی قدیمی ترین پرچم های ملی کشورها:

اولین پرچم جهان

حال می خواهیم فهرستی از پرچم‌ هایی که قدیمی ‌تر از بقیه پرچم های دیگر هستند را در زیر معرفی کنیم، با ما همراه باشید…

1- پرچم دانمارک

اولین سال استفاده از پرچم: 1219 یا قبل ‌تر.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1625. 

نام رسمی: Dannebrog .

رنگ‌ های اصلی: قرمز و صلیب سفید.  

بسیاری از کشورها این ادعا را دارند که پرچمشان قدیمی‌ ترین پرچم تاریخ جهان است، اما شواهد حاکی از آن است که پرچم دانمارک از سایر پرچم ‌ها قدیمی ‌تر است. این پرچم حتی در کتاب گینس ثبت شده است. می ‌گویند این پرچم در جنگ با استونی به اهتزاز درآمده و کشور دانمارک آن را حدوداً در سال‌های 1340 تا 1370 برای خود انتخاب کرده بود.

پیشنهاد مطالعه: نقش پرچم ها در مراسم رسمی کشورها

2- پرچم اتریش

پرچم زیبای کشور اتریش

اولین سال استفاده از پرچم: اواخر قرن دوازدهم اما به صورت رسمی در سال 1230 استفاده شد.  

سال به رسمیت شناخته شدن: 1918.

نام رسمی: ندارد.

رنگ‌ های اصلی: قرمز با نوار سفید.

پرچم اتریش یکی از قدیمی‌ ترین پرچم ‌های جهان است. اولین باری که به طور رسمی این پرچم برافراشته شد سال 1230 بود.  

گویا این پرچم را دوک لئوپولد پنجم Duke Leopold V  پس از پیروزی در برابر آکرها (سال 1189 تا 1191) ساخته بود.

3- پرچم لتونی

پرچم ساده کشور لتونی

اولین سال استفاده از پرچم: 1279.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1918 و 1990.

نام رسمی: ندارد.

رنگ‌ های اصلی: قرمز با نوار سفید.

پرچم لتونی نیز مانند دیگر پرچم‌ های قدیمی جهان قرمز و سفید است. هیچ ‌کسی دقیقاً نمی ‌داند این پرچم اولین بار در چه زمانی در لتونی استفاده شد، اما شواهدی وجود دارد دال بر اینکه این پرچم در قرن سیزدهم وجود داشته است. پرچم لتونی در جنگی که بین اقوام لتونی باستان رخ داده استفاده شد. پرچم سرخ و سفید اولین بار در سال 1918 به رسمیت شناخته شد و تا اشغال شوروی توسط لتونی در 1940 نیز به کار گرفته شد. پرچم لتونی هنگام استقلالش در سال 1990 دوباره به همین شکل درآمد.

پیشنهاد مطالعه: زیباترین پرچم دنیا

4- پرچم آلبانی

پرچم آلبانی

اولین سال استفاده از پرچم: 1443 یا قبل ‌تر.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1912.

نام رسمی: فلاموری کمبتار.

رنگ‌ های اصلی: قرمز با عقاب سیاه 2سر.

این پرچم هر بار که ملی ‌گرایان آلبانی برای استقلال کشورشان می‌ جنگیدند به کار گرفته می ‌شد. پرچم سرخ به همراه عقاب 2 سر در سال 1912 به رسمیت شناخته شد. 

5- پرچم سوئیس

پرچم سوئیس

اولین سال استفاده از پرچم: 1470 یا قبل ‌تر.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1889.

نام رسمی: ندارد.

رنگ‌ های اصلی: قرمز با صلیب سفید.

این پرچم در 2 کشور مورد استفاده قرار می ‌گیرد: یکی  و دیگری واتیکان. شکل رسمی این پرچم مربع است، اما در کشتی ‌ها، قایق ‌ها و بخش‌ های غیردولتی به شکل مستطیل نشان داده می ‌شود. مورخان می ‌گویند که احتمالاً این پرچم در دهه 1470 استفاده می‌ شده است.

6- پرچم سوئد

پرچم سوئد

اولین سال استفاده از پرچم: 1562 یا قبل ‌تر.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1906.

نام رسمی: ندارد.

رنگ‌ های اصلی: آبی با صلیب زرد.

تاریخچه موجودیت یافتن پرچم سوئد دقیقاً مشخص نیست و داستان ‌های مختلفی درباره پیدایش آن نقل شده است. برخی از مورخان اعتقاد دارند که دربار سلطنتی سوئد از سال 1442 از این پرچم استفاده می ‌کرده‌ اند. برخی شواهد نشان می‌ دهد که این پرچم در ابتدا آبی و سفید بوده است و صلیب زرد در سال 1562 برافراشته شد.

 7- پرچم هلند

پرچم هلند

اولین سال استفاده از پرچم: 1572.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1937.

نام رسمی: پرچم پادشاهی هلند.

رنگ‌ های اصلی: قرمز، سفید، آبی.

پرچم هلند صورت تغییر یافته پرچم شاهزاده ویلیام در قرن شانزدهم است. سه رنگ اصلی این پرچم در ابتدا نارنجی، سفید و آبی بود. که رنگ نارنجی پرچم در سال 1630 جای خود را به قرمز داد. برخی معتقدند این تغییر رنگ بر اثر مرور زمان بوده است و دلیل مشخصی ندارد. این پرچم قدیمی ‌ترین پرچم سه رنگ جهان به شمار می ‌رود و همین ادعا حکایت از آن دارد که پرچم ‌های قدیمی ‌تر تنها از 2 رنگ تشکیل شده بودند.

8- پرچم ژاپن

پرچم ژاپن

اولین سال استفاده از پرچم: قرن شانزدهم یا قبل ‌تر.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1870.

نام رسمی: نیکی هینومارو.

رنگ‌ های اصلی: سفید با خورشید قرمز.

تاریخ پرچم ژاپن نیز مانند دیگر پرچم ‌های قدیمی بر اساس شنیده ‌ها و افسانه ‌هاست. مردم ژاپن اعتقاد دارند که این کشور 660 سال پیش از میلاد مسیح پایه ‌گذاری شده و می‌ گویند اولین امپراتور ژاپن پسر خدای خورشید بوده، به همین خاطر است که خورشید اهمیت خاصی در فرهنگ ژاپن و البته پرچم آن دارد.

9- پرچم روسیه

پرچم روسیه

اولین سال استفاده از پرچم: 1696.

سال به رسمیت شناخته شدن: 1993.

نام رسمی: تریکولور  .(Trikolor)

رنگ‌ های اصلی: سفید، آبی، قرمز.

گونه مدرن پرچم روسیه نخستین بار در سال 1696 توسط سزار روسیه به رسمیت شناخته شد، اما این پرچم به خاطر تاریخ پرتلاطم این کشور همواره به اهتزاز در نیامده. پرچم سه ‌رنگ روسیه در دوره‌ های تاریخی مختلف به کار گرفته شده و سرانجام در سال 1993 دوباره بازیابی شد. پرچم روسیه بسیار شبیه پرچم هلند است و 2 داستان مختلف برای رمزگشایی از این شباهت روایت می ‌شود. بر اساس این 2 داستان یکی از تزارهای روسیه (الکسیس اول یا پتر کبیر) از پرچم نیروی دریایی هلند الهام گرفت و این پرچم را برای کشورش برگزید.

10- اسپانیا

پرچم کشور اسپانیا

اولین سال استفاده از پرچم: 1785.

سال به رسمیت شناختن: 1981.

نام رسمی: روخی گاوالدا.

رنگ‌ های اصلی: قرمز با نوار زرد و نشان اسپانیا.

پرچم فعلی اسپانیا متعلق به نیروی دریایی این کشور در سال 1785 است. پادشاه چارلز سوم اسپانیا از بین 12 پرچم مختلف که آنتونیو والدس طراحی کرده بود این طرح را انتخاب کرد. این پرچم در دهه ‌های بعد از آن در قلعه ‌های ساحلی، سربازخانه ‌ های دریایی و دیگر املاک نیروی دریایی استفاده شد. ملکه ایزابلای دوم در سال 1834 این پرچم را به طور رسمی برای اسپانیا برگزید.

گردآوری توسط: طهران پرچم