آیا آتش زدن پرچم آمریکا جرم است؟

دسته بندی مقالات
1400.07.14
شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش آید که آیا آتش زدن پرچم آمریکا کاری غیر منطقی و غیر فرهنگی […]

شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش آید که آیا آتش زدن پرچم آمریکا کاری غیر منطقی و غیر فرهنگی است؟ و یا اینکه یک توهین محسوب میشود به مردم و ملت آمریکا؟ برای پاسخ به این سوال باید به منابع مختلف رجوع کرد و دید که مردم و رهبری و افراد سیاستمدار که در این امور سررشته دارند چه نظراتی را بیان کرده اند؟ که در اینجا ما با توجه به نظرات و بیان های ذکر شده، پاسخ این سوال را در اختیار شما قرار میدهیم، با ما همراه باشید…

چرا باید پرچم آمریکا به آتش کشیده شود؟

چرا باید پرچم آمریکا به آتش کشیده شود؟

پیشنهاد مطالعه: پرچم آمریکا نماد چیست؟

همانطور که همه ی ما میدانیم، پرچم و سرود ملی عناصری جدایی‌ ناپذیر از هویت هر کشور بشمار می ‌روند و اینکه پرچم یک کشور نماد ملت است نه دولت، پس چرا پرچم آمریکا را به آتش می کشند؟ در این مورد نظرات مختلفی وجود دارد که در اینجا شرح داده ایم:

  • آتش زدن پرچم آمریکا توهین به مردم آمریکا نیست، همچنان که رهبران نظام بارها اعلام کرده اند که ما با مردم آمریکا  دشمن نیستیم، بلکه این نوع اعتراض، نشانه خشم علیه سیاست هاى استکبارى و ظالمانه آمریکا مى باشد و پرچم آمریکا به عنوان نماد و سمبل نظامى مستکبر و زورگو و خائن به حقوق بشر، مورد نفرت همه ملل ستمدیده مى باشد.
  • آتش زدن پرچم آمریکا یا انگلیس حاوى این پیام براى مردم این کشورهاست که بدانند، دولت مردان آنها حیثیت و اعتبار بین المللى شان را لکه دار کرده اند، لاجرم تلاش بر این امر داشته باشند، تا با دقت در انتخاب رهبرانشان و اعتراض به عملکردهای آنها، موجبات تغییرات اساسى در سیاست خارجى ایالات متحده را پدید آورند.
  • دیوان عالی آمریکا که بالاترین مرجع قضایی در این کشور محسوب میشود، ۳۰ سال پیش طی حکمی، جرم تلقی کردن آتش زدن پرچم آمریکا را، در تضاد با قانون اساسی این کشور خواند، چرا که از نظر این دیوان، آتش زدن پرچم نوعی ابراز عقیده از سوی معترضان است و مطابق متمم اول قانون اساسی که مدافع آزادی بیان است نمی‌ توان آن را غیرقانونی دانست.
  • از طرف دیگر، در آیین ‌نامه و دستورالعملی که برای امحای پرچم آمریکا تدوین شده است، یکی از محترمانه ‌ترین راه ‌های پایان دادن به عمر پرچم‌ های کهنه آمریکا، سوزاندن آنها است.
  • ملتی که پرچم برایش اهمیت ندارد باید در برابر به آتش کشیده شدن پرچمش نیز، به فکر فرو رود. اگر ملت آمریکا می بینند پرچمشان در سراسر دنیا مورد توهین قرار می گیرد، باید با اندک تحقیقی متوجه شوند که آتش زدن پرچمشان کار کوچکی است در برابر جنایت هایی که انجام داده اند.
  • آیا مردم آمریکا بر ملت های دیگر برتری و مزیتى دارند که نباید خاطر شریفشان ناراحت شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که، هر روز میلیون ها انسان بى گناه بر اثر سیاست های ظالمانه و استکباری آمریکا و توسط سازمان های امنیتی و اطلاعاتی و رژیم های دست نشانده آمریکا از حداقل حقوق مسلم خود محروم مى شوند. بنابراین ملت آمریکا با مشاهده این همه اعتراض در سراسر جهان نباید ناراحت شوند و همچنین به فکر فرو روند که چرا در اکثر نقاط جهان مردم علیه سیاست ها و دولتمردان آمریکا اعتراض مى کنند؟ و یا پرچم آمریکا را به آتش می کشند و آدمک های دولتمردان آمریکا را مى سوزانند و…

که قرآن کریم در سوره توبه در آیه ۱۲۰ نیز مى فرماید: «…ولایَطَؤنَ مَوطئا یغیظُ الکفارَ وَلا یَنالونَ من عَدوٍ نَیلاً الا کُتب لَهم به عمل صالحٌ اِنَّ اللّه لایضیع اجرَ المحسنین؛ مسلمانان هیچ قدمى که کفار را خشمگین کند بر ندارند و هیچ دست بُردى بر دشمنان دین نرسانند جز آن که در مقابل این رنج و آلام عمل صالحى در نامه اعمالشان نوشته شود، که خدا هرگز اجر نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد» و به قول مرحوم شهید بهشتى: «آمریکا از دست ما عصبانى باش و از این عصبانیت بمیر».

پیشنهاد مطالعه: در چه مراسم هایی از پرچم کشور استفاده می شود

نظر رهبری در مورد آتش زدن پرچم آمریکا چیست؟

آتش زدن پرچم آمریکا

ایشان حکمی در این رابطه ندارند. اما در بیانات مختلف آتش زدن پرچم آمریکا را نتیجه سیاست های استکباری این کشور و ناشی از خشم و نفرت ملتها از آمریکا می دانند.

همچنین بیان نموده اند که ما حتّی با ملّت آمریکا- با اینکه دولت آمریکا دولتِ مستکبر و دشمن، بدخواه و کینه ‌ورز نسبت به ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی است- هیچ دشمنی نداریم؛ آنها هم مثل بقیّه ‌ی ملّت ها هستند. اما، آنچه که نقطه‌ ی مقابل نظام اسلامی است، استکبار است.

همچنین در دیدار با اعضای مجلس خبرگان اینچنین بیان کردند؛ یک روز بود که تنها در یک نقطه‌ ی دنیا، پرچم آمریکا سوزانده و شعار مرگ بر آمریکا داده میشد؛ اما شما امروز ببینید در چند نقطه از دنیا پرچم آمریکا سوزانده میشود و شعار مرگ بر آمریکا داده میشود! در خود آمریکا نیز پرچم آمریکا را آتش زدند؛ که این پدیده ‌ی مهمّی است. چه عاملی باعث این کار شد؟ آیا جز ایستادگی و استقامت یک ملت شجاع و مؤمن به اهداف و به راه خود توانست این موج را بتدریج سراسری کند؟ این چیزها تدریجی است – دفعی نیست – و آثار آن را در بلند مدّت میشود فهمید.

خوشبختانه ملتها بیدار شده‌ اند. شما ببینید در هر نقطه ‌ای از نقاط دنیا که رئیس ‌جمهور آمریکا و دولتمردان آمریکا به نحوی در آنجا حضور پیدا میکنند، ملتها عکس‌ العمل نشان داده، و پرچم آمریکا را میسوزانند.

پیشنهاد مطالعه: زشت ترین پرچم دنیا

آتش زدن پرچم آمریکا در آمریکا

در رابطه با آتش زدن پرچم آمریکا توسط خود مردم آمریکا طبق نظرات کارشناسان،  باید گفت؛ کمتر کسی در جهان وجود دارد که کشور خودش را دوست نداشته باشد و آتش زدن پرچم آمریکا توسط مردم این کشور نیز نمی تواند نشانه بی علاقه بودن آنها به کشور آمریکا باشد، بلکه صرفا اعتراضی به حکومت و دولت مستقر است.

همچنین سوزاندن پرچم یک کشور در راستای اعتراض به سیاستهای آن دولت، امری متداول در سراسر جهان است. که بارها و بارها در ایران و بسیاری از کشورهای جهان شاهد آتش زدن پرچم آمریکا بوده ایم و در شرایط فعلی نیز این خود آمریکایی ‌ها هستند که در اعتراض به سیاستهای دولت آینده ترامپ، پرچم آمریکا را به آتش می کشند.

گردآوری: طهران پرچم