نقش پرچم در ورزش کشورها

دسته بندی مقالات
1400.07.14
پرچم؛ نمادی است که ملل ها، نظام های سیاسی، اقوام، ایالت ها و کشورها تصویر هویت ملی خود را درون […]

پرچم؛ نمادی است که ملل ها، نظام های سیاسی، اقوام، ایالت ها و کشورها تصویر هویت ملی خود را درون آن به نمایش میگذارند. از جمله ویژگی منحصر به فرد هر پرچمی، ایجاد همبستگی و تعلق میان ملیت ها است. حال موضوع مهم در رابطه با پرچم های ورزشی است که در زیر قرار است به شرح موضوعاتی درباره ی این پرچم ها بپردازیم.

پرچم های ورزشی و نقش آنها در مسابقات ورزشی

پرچم ورزشی؛ نوعی از پرچم است که از دیرباز برای مسابقات ورزشی تولید میشد. چرا که از بارزترین نمادهای ورزشی وجود پرچم های طرفداری چه نشان باشگاهی و چه پرچم آن کشور است و این امر از الزامات مهم در رویدادهای ورزشی محسوب میشود.

تعداد زیاد هواداران باشگاه یوونتوس در جشن خیابانی قهرمانی

پرچم ها میتوانند رابطه مستقیم و یا غیر مستقیمی با طرفداران و روحیه دهی یا بالعکس آن را داشته باشند. بدین معنی که وقتی تعداد پرچم ها زیاد باشد در بین طرفداران تیم ها، باعث روحیه دهی برای افراد حاضر در سالن ورزشی است و در مقابل باعث تضعیف روحیه تیم حریف میشوند. ممکن است خرید و سفارش پرچم های ورزشی توسط فدراسیون های ورزشی و یا خود باشگاه در سایز و ابعاد کوچک و دستی و یا بزرگ صورت گیرد.

بنابراین سفارش و خرید پرچم باشگاهی و یا پرچم کشوری از ضروریات مسابقات ورزشی است چرا که وقتی در مسابقات کشوری و یا المپیک تیمی قهرمان می شود، اولین چیزی که نشان دهنده پیروزی میتواند باشد، پرچم باشگاهی و کشوری آن تیم است.

پیشنهاد مطالعه:علت سه رنگ بودن پرچم ایران؟

پرچم ایران و دور افتخار

اولین و متداول ترین حرکت ورزشکاران بعد از کسب پیروزی و افتخار برای کشورشان، دور افتخار با پرچم کشورشان است. با این کار به راحتی ملیت خود را اعلام کرده و با مردم سرزمین خود جشن میگیرند. همچنین وقتی ورزشکاران آماده دریافت مدال خود میشوند، پرچم ها به اهتزاز در آمده و این امر زیباترین رویداد عمر ورزشکاران محسوب میشود چون در زمان اهتزاز پرچم کشور خود حس غرور و افتخار می کنند.

از جمله دورهای افتخاری ورزشکاران ایرانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دور افتخاری ایرانی ها با پرچم جمهوری آذربایجان

دور افتخار ایرانی ها با پرچم جمهوری آذربایجان

اتفاق جالب و قابل توجهی که در نخستين دوره بازی های اروپایی روی داد این بود که خیلی از کشورهای اروپایی حاضر در اين رويداد مهم، حتی نتوانستند يک مدال طلا هم به ‌دست آورند؛ اما ورزشکاران ایرانی با دو مدال طلا و نقره‌ای که برای آذربایجان کسب کردند، مؤثرتر از کشورهایی مثل مونته ‌نگرو، دانمارک و… توانستند ظاهر شوند. همچنین دور افتخاری آنها با پرچم جمهوری آذربایجان بود.

دور افتخار جهانبخش با پرچم ایران در جشن صعود به لیگ برتر هلند

علیرضا جهانبخش بازیکن تیم ملی ایران

نایمخن کسی که علیرضا جهانبخش، ستاره جوان فوتبال ایران را در اختیار دارد، در بازی های لیگ دسته اول هلند موفق شد با پیروزی یک بر صفر برابر اسپارتا روتردام، قهرمان زود هنگام بازی های لیگ هلند شود و کاپ قهرمانی این بازی ها را بدست آورد و بار دیگر به سطح اول فوتبال این کشور برگردد. جهانبخش نیز در این مراسم پرچم ایران را به شانه انداخته بود و دور افتخار می زد.

دور افتخار مجیدی با پرچم ایران

دو تیم الغرافه و السد فینال رقابت های جام حذفی قطر موسوم به «جام امیر» را برگزار کردند که این مسابقه با برتری چهار بر سه الغرافه در ضربات پنالتی به پایان رسید. این مسابقه در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید تا کار به ضربات پنالتی بکشد.

دور افتخار مجیدی با پرچم ایران در زمان قهرمانی

در نهایت این بازیکنان الغرافه بودند که موفق شدند در ضربات پنالتی مقابل حریف خود به پیروزی رسیده و قهرمان جام حذفی قطر شوند. که فرهاد مجیدی توانست در اولین فصل حضورش در تیم الغرافه یک جام کسب کند و پس از قهرمانی تیمش با پرچم ایران دور افتخار بزند.

دور افتخار کشتی‌ گیران با پرچم ایران در لس آنجلس

تیم ملی ایران توانست در یک نبرد حساس و سنگین تیم آمریکا را شکست دهد و پس از کسب قهرمانی، کمیل قاسمی در سالن شهر لس آنجلس با پرچم ایران دور افتخار زد و ملی‌ پوشان نیز این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند.

دور افتخار آمریکایی ها با پرچم ایران

این اتفاق در حین دیدار رده ‌بندی مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی بین تیم ‌های آذربایجان و مجارستان افتاد که تماشاگران ایرانی حاضر در سالن هفتم تیر شروع به تشویق آمریکا کردند و این موضوع واکنش‌ های مختلفی را در پی داشت.

از جمله این بود که مسئولان فدراسیون کشتی آمریکا که در سالن حضور داشتند پس از تشویق کشورشان توسط تماشاگران ایرانی، لباس و کلاه‌ هایی را که با خود به‌ همراه داشتند به لیدرهای حاضر در سالن دادند. لیدرهای ایرانی نیز پس از این کار آمریکایی ‌ها پرچم سه ‌رنگ کشورمان را تقدیم آنها کردند که یکی از اعضای تیم کشتی فرنگی آمریکا با گرفتن این پرچم در سالن هفتم تیر، دور افتخار زد.

پرچم های طرفداری باشگاه های ورزشی

پرچم ورزشی؛ از مهمترین عناصری که میتواند به خوبی ماهیت یک تیم را نشان دهد، محسوب میشود. این نوع پرچم ها در طرح و انواع مختلفی وجود دارند. طرحی که برای هر باشگاه و تیمی در نظر گرفته میشود، لوگوی مختص همان باشگاه است که در برگیرنده ی معنا و مفهوم مرتبط با موفقیت ها و یا القاب آن باشگاه است.

پر استفاده ترین پرچم در این امر به عنوان پرچم باشگاه های فوتبالی است که در ورزشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در ورزش های ملی نیز از پرچم کشورهای مختلف به عنوان پرچم های ورزشی استفاده می شود. اما به طور کل پرچم های ورزشی را باشگاه ها با طرح هایی مرتبط با لوگوی مخصوص برای باشگاه خود انتخاب می کنند.

پیشنهاد مطالعه: زیباترین پرچم های جهان

کاربرد پرچم ورزشی و انواع آن

پرچم های ورزشی میتوانند کاربردهای مختلفی داشته باشند آن هم به دلیل تولیدشان در طرح و ابعاد متفاوت، مثلا پرچم رومیزی ورزشی جنبه تشریفاتی دارد و به محیط زیبایی میبخشد. نوع دیگر از پرچم ورزشی در ابعاد کوچک تولید میشوند که وقتی کاپیتان دو تیم قبل از شروع مسابقه مقابل هم قرار میگیرند، به جهت یادبود به یکدیگر آن را هدیه می دهند. پرچم اهتزاز ورزشی را نیز میتوانید در خیابان های نزدیک مسابقات یا سالن های ورزشی که به اهتزاز در آمده اند، مشاهده نمایید.

دیگر نوع پرچم ورزشی، پرچم های تک نفره و یا بزرگ هواداران برای حمایت از تیم محبوبشان در ورزشگاه ها است که استفاده از این پرچم ها باعث ایجاد حسی مثبت در تماشاگران و طرفداران تیم ها و همچنین بازیکنان و ورزشکاران میشود.

بنابراین با توجه به مطلب ذکر شده انواع پرچم ورزشی شامل پرچم رومیزی ورزشی، پرچم تشریفات ورزشی، پرچم ورزشی اهتزاز، پرچم دستی ورزشی و ابر پرچم ورزشی میشود. همچنین جنس پرچم های ورزشی نیز از متریال های مختلف از جمله ساتن درجه یک (که نوع پرکاربرد محسوب میشود)، فلامنت، شانتون، حریر، ریون، اسپان و… است.

رنگ های پرچم المپیک نشانه چیست؟

المپیک متشکل از نمادها، پرچم‌ ها، نشانه ‌ها و یا حلقه ها است که همگی سمبل‌ هایی هستند که کمیته بین‌المللی المپیک در هنگام تأسیس این بازی‌ ها از آنها استفاده میکند. چیزهایی مانند مشعل و بعضی تم‌ ها تنها در هنگام برگزاری رایج است اما پرچم المپیک در طول سال نیز استفاده میشود و یک شخص سرشناس و معروف پیشکسوت ورزشی میتواند مشعل را حمل کند.

نشان اصلی المپیک که بر روی پرچم المپیک نقش بسته اند متشکل از ۵ حلقه به رنگهای آبی، زرد، مشکی، سبز و قرمز بوده که در هم قفل شده اند و در زمینه ‌ای سفید قرار گرفته ‌اند. این تصویر در سال ۱۹۱۴ توسط پیر دی کوبرتین طراحی شد و نشانگر ۵ بخش از دنیاست که شرکت سالم در این رقابت ها را پذیرفته ‌اند. رنگ قرمز، سبز، سیاه، زرد و آبی این حلقه ها به ترتیب نماد پنج قاره جهان می باشند. ترتیب قرارگیری آن‌ها هم معکوس ترتیب قرارگیری این قاره ‌ها بر روی کره زمین است. یعنی از راست رنگ قرمز نماد قاره آمریکا، سبز نماد قاره اروپا، سیاه نماد قاره آفریقا، زرد نماد قاره آسیا و آبی نماد قاره اقیانوسیه است.

در هم تنیدگی و قفل شدن این حلقه ‌ها نیز نمادی از پیوند و دوستی ملت‌ های این قاره ‌ها است که برگزاری مسابقات به عنوان هدف اصلی در آن گنجانده شده است. نکته دیگر راجع به رنگ‌ بندی حلقه‌ های پرچم المپیک این است که پرچم تمامی کشورهای دنیا حداقل یکی از این پنج رنگ را در خود دارند و نشان از این موضوع دارد که همه کشورها می توانند با یکدیگر در شرایطی عادلانه به رقابت بپردازند.

رقص بازیکنان بحرین با پرچم عربستان

به احتمال خیلی زیاد این واقعه و تاریخ را به یاد دارید که بحرینی ها با پرچم عربستان شروع به رقصیدن کردند آن هم در مقابل چشم میلیونها ایرانی و چه رنج آور بود دیدن چهره بهت زده ابراهیم میرزاپور و بالا و پایین پریدن بحرینی ها، آن شب که پرچم عربستان شده بود نماد پیروزی در کشور بحرین. چرا که بحرینی ها از حذف ایران و صعود عربستانی ها چنان خوشحال بودند که سر از پا نمی شناختند.

اما!!! رقص ایرانی ها با پرچم پرافتخارشان در بحرین، شد تاکتیک جدیدشان و پاک کردن خاطره دردآور سالهای گذشته و چه حال و هوایی دارد این رقص و پیروزی؟! صعود به دور دوم رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 بدون شک در منامه حلاوت بیشتری خواهد داشت.

نتیجه این شیرینی بازی خوب علیرضا بیرانوند بود که در برابر مهمترین تیم های جهان دروازه اش را بسته نگه داشته و ضربات بازیکنان عراق و بحرین را مهار کرده است. و یا سردار آزمون که در لیگ قهرمانان اروپا دروازه بایرن مونیخ را باز کرده بود، هم چنین مهدی طارمی دروازه ی چلسی را که محال است آنها نتوانند دروازه عراق و بحرین را به توپ ببندند؟

این یک واقعیت که زمانی را به عراق و بحرین باختیم و ایران آنطور که باید میبود، نبود اما اعطای میزبانی به منامه را به فال نیک گرفتیم و نتیجه آن شکست بحرین در خاک خودش شد.

گردآوری توسط: طهران پرچم