پرچم صلیب سرخ و هلال احمر

دسته بندی مقالات
1400.07.14
باید گفت که شکل گیری نمادها روندی آگاهانه نیست بلکه برعکس از راه مکاشفه و یا شهود از دل ناخودآگاه […]
پرچم صلیب سرخ و هلال احمر

باید گفت که شکل گیری نمادها روندی آگاهانه نیست بلکه برعکس از راه مکاشفه و یا شهود از دل ناخودآگاه تولید می ‌شوند. اغلب اوقات نمادها به طور مستقیم از رویاها تأثیر می‌ پذیرند که این گونه نمادها پر از انرژی روانی و دارای نفوذی جبری و مقاومت ناپذیر هستند.

شاید نمادهای پرچم هایی چون هلال احمر، صلیب سرخ، یونسکو و یونیسف نیز بدین گونه که ذکر شد به وجود آمده اند، که در این مقاله قصد داریم تا درباره ی نماد این پرچم ها و معنا و مفهوم آنها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید…

معنا و مفهوم پرچم صلیب سرخ و هلال احمر:

نشان ‌های نهضت بین ‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر تحت کنوانسیون ژنو هستند که بر روی در وسایل نقلیه و ساختمان‌ ها و غیره توسط پزشکان و سایر افرادی که اقدامات بشر دوستانه انجام می ‌دهند نصب می ‌شوند تا شناسایی شوند و از حملات نظامی در امان بمانند.

وبسایت: هلال احمر

صلیب‌ سرخ و هلال ‌احمر بین‌المللی، بزرگترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی جهان محسوب می ‌شوند.

امروزه یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت‌ های بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور آن هم در سطح بین المللی، وضعیت جمعیت ملی هلال ‌احمر و صلیب‌ سرخ و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن‌ ها است.

پرچم صلیب سرخ جهانی

نشان صلیب سرخ یک سال بعد از تاسیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در شهر ژنو در سال 1864 به تصویب رسید. آن هم به احترام هنری دونانت بنیانگذار کمیته جهانی که یک تاجر سوئیسی جوان بود، طرح این نشان از برگرداندن رنگ پرچم سوئیس گرفته شد. پس از آن در کنفرانس ژنو در سال 1906، تاکید شد که این نشان با اعلام بی طرفی و بدون هیچ وابستگی مذهبی و جناحی، و با تغییر رنگ نشان ملی و پرچم کشور سوئیس طراحی و درست شده است و به عنوان نشان رسمی سازمان تصویب شد.

پیشنهاد مطالعه: در چه مراسم هایی از پرچم کشور استفاده می شود

در 1876 میلادی، دولت عثمانی (تركیه) به جای استفاده از نشان صلیب سرخ از معكوس رنگ های پرچم خود، یعنی هلال ماه قرمز رنگ (هلال احمر) در زمینه سفید برای جمعیت ملی خود استفاده كرد. به این ترتیب از آن زمان به بعد در كشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به كار گرفته شد. که در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت ایران در 1359 خورشیدی با ارسال نامه ‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام كرد كه استفاده از شیر و خورشید سرخ را به تعلیق درآورده است و به جای آن از علامت هلال احمر استفاده میكند.

به این ترتیب از آن زمان به بعد «جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران» به جمعیت «هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» تغییر نام داد.

 در مورد یونیسف بیشتر بدانید:

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، که در اولین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 20 آذر 1325 (یازدهم دسامبر سال ۱۹۴۶) برای کمک به کودکان آسیب دیده از جنگ جهانی دوم و تامین غذا، دارو و لباس آنها تاسیس شد.

پرچم یونیسف

امروزه یونیسف بزرگترین نهاد بین‌المللی در حوزه کودکان است و در بیش از 190 کشور جهان در زمینه بهداشت و تغذیه، آموزش، مراقبت از کودکان و دسترسی به فرصت ‌های برابر برای کودکان فعالیت می ‌کند.

یونیسف با طیف وسیعی از مقامات دولتی، سازمان‌ های جامعه مدنی، رهبران مذهبی، دانشگاه ‌ها و بخش خصوصی همکاری می‌ کند. مهم ‌تر از همه اینکه، اقدامات و فعالیت‌ های یونیسف با کمک‌ های مالی داوطلبانه دولت‌ ها، بخش خصوصی و افراد و نهادهای نیکوکار در هر گوشه از جهان اجرا می ‌شوند.

در حال حاضر یونیسف ۵ اولویت اساسی را دنبال می‌کند:

  1.  بقاء و رشد کودکان
  2. آموزش و تحصیلات پایه
  3. برابری جنسی
  4. حفاظت از کودکان در برابر خشونت، سوء استفاده و تجاوز
  5. HIV ایدز

یونیسف برای پیشبرد وضعیت مشارکت کودکان از روشهایی چون، مداخله مستقیم و قانونی گرفته تا آموزش و تحصیل و حتی تحقیق و جمع ‌آوری داده ‌های مورد اجماع استفاده میکند.

گردآوری توسط: طهران پرچم